
Ludvika satsar mer på digitalisering: ”En modell som är bra för alla”
Ludvika har nu sedan några år en snabb och stabil tillväxt på flera plan i kommunen. Och det är inte enbart Hitachi som växer. I kölvattnen blir det även fler invånare och företag i kommunen och andra redan etablerade företag som växer.
Bland annat detta har gjort att kommunen ser över sina arbetssätt och effektiviserar verksamheterna med digitala lösningar. Målet är att kunna konsolidera system och skapa obrutna digitala flöden, för att minska ledtider och skapa effektivare processer.
— Vi samarbetar hela tiden så mycket vi kan med Sveriges kommuner och regioner. De identifierar områden och sätt för kommuner att få ett bättre underlag för hur vi ska jobba med olika system och arbetssätt för att kunna digitalisera så effektivt som möjligt, berättar Jessica Rosengren, som är verksamhetschef för kansli och kommunikation på Ludvika kommun och fortsätter.
— Ludvika kommun har nu gjort en omorganisation och jag har fått två medarbetare som kommer att arbeta med olika digitaliseringsfrågor. Några områden kommer att vara e-tjänster, förvaltning och utveckling. För oss handlar det om att stötta våra förvaltningar när de jobbar med digitalisering.
Ett område man fokuserade på när man startade upp var bygg- och miljöverksamhet. Där har det funnits vissa problem. Nu har man omorganiserat och tagit fram nya arbetssätt. Idag kan man till exempel i vissa frågor få ett beslut på 2-3 minuter, något som innan automatiseringen kunde ta 2-3 veckor.
Man har även effektiviserat efterarbetet för miljöenheten, genom att införa surfplattor där protokollen kan skapas direkt efter en tillsyn och per automatik hamnar i verksamhetssystemet. Med hjälp av kodade mallar där informationen fylls i automatiskt kan protokollen skapas med hjälp av tekniken istället för att inspektören ska skriva detta i efterhand.
Under 2025 så går man vidare med byggenheten. Där kommer man att få samma lösning som miljöenheten vid tillsyn, där protokoll upprättas per automatik genom en modul och kodade mallar som kopplas mot verksamhetssystemet.
— En annan aspekt på digitalisering är också att få våra olika system att ”prata” med varandra för att kunna jobba effektivare, avslutar Jessica.