
Klassisk motorfest rullar in i Grängesberg – historien lever den 2 augusti
Den 2 augusti återvänder Historical Racing Grängesberg – en hyllning till motorhistoria, nostalgi och hemmabyggda tävlingsbilar.
Evenemanget arrangeras av eldsjälen Tommy Nyberg, som i egen regi samlar veteranbilar, motorcyklar och entusiaster från när och fjärran till en fartfylld dag där historien får nytt liv på Grängesbergs gamla halkbana.
Motorentusiaster, nostalgiker och nyfikna besökare har något att se fram emot när Historical Racing Grängesberg återvänder. Evenemanget, som drivs med passion och envishet av Tommy Nyberg, arrangeras för andra året i rad helt i hans egen regi. Tidigare stod motortidningen Gasoline som medarrangör – men efter dess nedläggning har Tommy tagit över rodret på egen hand.
Det är mycket jobb, men engagemanget för de historiska fordonen väger upp allt.
— Möjligen i Skåne och Danmark, säger Tommy om liknande arrangemang – för i Mellansverige är detta något helt unikt.

Här tävlas det inte om förstaplatsen – istället kör varje deltagare mot sin egen tid. Det skapar en tillåtande atmosfär där bilar med olika prestanda får mötas på lika villkor.
— Det går inte så fort men det är roligt att se, säger Tommy.
Platsen för festligheterna är trafikövningsområdet i Grängesberg där hela bansträckan på 1,2 kilometer är synlig för publiken. En regel sätter tonen direkt: inga bilar yngre än årsmodell 1949 får delta.
— Men jag tror inte att vi har någon nyare än -40 anmäld, säger Tommy.
Totalt väntas 25 bilar och 20 motorcyklar från samma epok. Publiken får inte bara njuta av fordonen i rörelse – en stor del av upplevelsen är att strosa genom depån och ta in detaljerna på nära håll. Parkeringen är också tidsenligt uppdelad: en sektion för bilar äldre än 1949 och en för de som är äldre än 1975.
Förra året lockade evenemanget runt 1 500 besökare och förhoppningen är att ännu fler hittar dit i år. Tommy själv kommer också att rulla ut på banan, i sin Ford 31 Special.
— Det är en uppbyggd bil som varit någon form av tävlingsbil. Det var vanligt efter kriget, när man inte fick tag i några tävlingsbilar, att man byggde egna, berättar han.
Även om ansvaret vilar på enmansaxlar, är han inte helt ensam. Lokala föreningar som Ludvika Motorsällskap, Free Wheelers och Classic Car Club bidrar som funktionärer och hjälper till att hålla hjulen rullande.
För att förstärka den tidstrogna känslan finns försäljare på plats, liksom en frisör och en tatuerare – allt för att skapa en levande tidsresa för både unga och gamla.