
Företagen behöver bli synligare
Årets Framtidsutvecklare konstaterar i sin rapport att det finns mycket som är bra för ungdomar i Ludvika. Men en del saker behöver man jobba mer med. Samtidigt har de fått en bred insyn i hur kommun och näringsliv fungerar.
Framtidsutvecklarna är ett initiativ från Ludvika kommun för att ge ungdomar en röst och inflytande i kommunens utveckling. De arbetar med att identifiera och ta upp frågor som är viktiga för unga, samt att hitta lösningar och idéer för att göra Ludvika till en bättre plats för dem.
Gruppen består av ungdomar i olika åldrar och med olika bakgrund, vilket ger en bredd av perspektiv och erfarenheter.
— Projektet är fantastiskt i sig själv, att fånga upp ungas idéer och tankar är viktigt. Men något jag tycker mycket om är att se hur ungdomarna är försiktiga i början, sen växer dom under de tre veckorna projektet håller på och i slutet börjar de ta för sig.
— Bara att de stod upp allihop och genomförde presentationen av rapporten för kommunledning och företagare, är fantastiskt att få vara med om, berättar Ann-Catrin Knudsen, näringslivsutvecklare på Ludvika kommun.

Årets feriejobbande framtidsutvecklare har träffat många olika kommunala verksamheter, små och stora företag och sammanställt sina tankar och åsikter i en rapport. När den var klar, bjöd de in till ett möte där de presenterade sina iakttagelser för ett urval bestående av kommunledning och näringsliv. Bland de inbjudna fanns, kommunalråden Leif Pettersson och HåGe Persson samt kommundirektör Maria Skoglund.
— Alla inbjudna var mycket intresserade när de framförde sin slutrapport. Samtidigt märktes det att de direkt tog till sig deras tankar och funderade på hur vissa saker skulle kunna genomföras, berättar Ann-Catrin.
Rapporten innehöll en hel del iakttagelser på vad som kan förbättras. Men en sak som stod ut var riktat till företagarna i kommunen. Det var att de behöver bli bättre på att marknadsföra sig själva mot unga så att ungdomar får veta vad företagen gör och vilka jobb som finns. Inte nog så viktigt med tanke på att Ludvika växer fort nu och företagen behöver anställa många.
— Det är viktigt att komma ut med information om kommunens verksamheter och från näringslivet. Vi vill att dom ska stanna kvar och jobba här, eftersom arbetsmarknaden söker folk. Samtidigt har vi nog Dalarnas lägsta ungdomsarbetslöshet, men det är definitivt något vi kommer att arbeta med på näringslivsenheten i samarbete med företagen, avslutar Ann-Catrin.