Siljan News logo
Annons
Foto: Daniel Eriksson/ BILDBYRÅN

”Erfarenhet att trycket växer närmre matchdag”

Om en vecka vankas det SHL-premiär i Tegera Arena då Leksands IF tar emot Timrå IK. Med sju dagar kvar finns det fortfarande biljetter kvar. 

— Vi är glada över att redan ha sålt mer än 6.000 biljetter till hemmapremiären och intresset brukar öka de sista dagarna inför en sådan match. Än finns det chans att säkra biljetterna för dem som inte vill missa säsongens första nedsläpp. Det kommer bli magi, säger Leksands IF:s privatmarknadschef Erik Yström.

Det var några säsonger sedan Leksands IF hade möjligheten att spela seriepremiären på hemmaplan och dessutom på en lördag.

Hade ni väntat er ett högre tryck efter biljetterna?

— Att premiären spelas på en lördag är givetvis positivt, men vår erfarenhet är att trycket alltid växer närmare matchdag, särskilt efter att laget nu avslutat försäsongen och när SHL drar igång på riktigt.

Annons
Leksands IF:s privatmarknadschef Erik Yström tror på ”magi” när SHL-säsongen inleds på lördag. Foto: Daniel Eriksson/Bildbyrån.

I samband med Leksands IF:s årsmöte förra helgen hade klubbdirektör Peter Wiklund en dragning om det ekonomiska läget här och nu men även vilka siffror LIF budgeterat med inför årets säsong. Vad gäller publiksnittet hemma i Tegera Arena har man spänt bågen rejält. Det budgeterade publiksnittet inför årets säsong är 7.000 personer per match.

— Målet är ambitiöst men realistiskt. Det vilar på flera faktorer, inte minst det starka engagemanget hos våra supportrar över hela Dalarna, men också på alla som reser långväga för att vara en del av gemenskapen och den speciella känslan som Tegera Arena bjuder på under en matchdag, säger Yström.

Precis som förra säsongen kommer LIF fortsätta jobba med differentierade biljettpriser där man tar hänsyn till aspekter som speldag och motstånd.

— När det gäller biljettstrategin arbetar vi för att hitta en balans mellan tillgänglighet för våra besökare och långsiktig hållbarhet för föreningen. Vi följer utvecklingen runt om i SHL noga och justerar vid behov, utifrån efterfrågan och rådande marknadsläge, säger Yström.

Annons