
”Vem ska köra först?”
Vid fyrvägskorsningen Fiskgatan–Hjortnäsvägen i centrala Leksand möts trafikanter av en stoppskylt och tre väjningsskyltar. Leksandsbor som Siljan News har pratat med tycker att situationen skapar osäkerhet om vem som ska köra först. Med hjälp av trafikhandläggare på kommunen ska vi försöka reda ut hur man ska bete sig i den aktuella korsningen.
I vägkorsningen vid Fiskgatan mot Hjortnäsvägen, där Rättviksvägen går rakt genom möts trafikanter från de fyra hållen av en stoppskylt och tre väjningsskyltar. Invånare har skrivit till kommunen och önskar tydligare skyltning med eventuella tilläggsskyltar. Trafikhandläggare Ingrid Andrén förklarar att det inte finns någon regel gällande ”klargörande av företräde” och förklarar sedan hur man ska ta sig an korsningen.

Leksandsbon som hört av sig till kommunen och vill att skyltningen förtydligas i den aktuella korsningen vet att det inte är förbjudet att ha både väjnings- och stoppskylt i samma korsning, men denne anser att reglerna förväntar sig att man använder tilläggstavla T13/T14 när alla tillfarter ska ha samma skyldighet, och Vägar och gators utformning (VGU) rekommenderar att utformningen ska vara tydlig för trafikanterna. Därför ber leksingen nu att kommunen ska komplettera skyltningen, men än hellre ändra så att företrädesordningen blir entydig och säger:
— Som jag tolkar korsningen, då alla infarter är märkta på samma sätt, uppstår en situation där skyltarna inte klargör vem som har företräde. Då träder i praktiken högerregeln in mellan samtliga fordon. Då måste man dock som förare se hur övriga infarter är skyltade och dessutom skapas det mycket osäkerhet om vad som gäller när alla ser samma skylt. Jag frågade andra bilförare om vad som gäller, men ingen kan svara.
Om ingen vet vad som gäller är det nog ingen bra skyltning – det måste ju vara målet på något vis att man som normalbegåvad bilförare lätt kan se vad som gäller. Men vet man inte vad som gäller så kör man nog sakta, vilket är bra i grunden. Samtidigt skulle man kunna ha en zon 30 km/h i området, där det rör sig mycket fotgängare, vägen är trång, och skola, idrottshallar, simhall finns nära. Det vore en mer logisk åtgärd i min värld.
Trafikhandläggare Andrén förklarar att nuvarande reglering har beslutats och utförts av Leksand kommun 2010 då det ändrades från då gällande stopplikt i samtliga väganslutningar i den aktuella korsningen, till nuvarande lösning.
Är det här något kommunen tänkt ändra på eller förtydliga på något sätt?
— Vi ska titta på ärendet och utreda om det finns skäl för någon förändring, något vi inte kan se vid en kort initial bedömning av ärendet, konstaterar Ingrid Andrén, trafikhandläggare på Leksands kommun och tillägger:
— Vi har inte någon olycksstatistik eller annan information som påvisar att korsningen är olycksdrabbad.
Trafikhandläggaren förklarar sedan skyltningen i den aktuella korsningen. Att det är stopplikt för norrgående trafik på Fiskgatan kan ses som väl motiverat utifrån den begränsade sikten när fordon ska passera över gång- och cykelvägen som löper längs Rättviksvägen.
— Denna gång- och cykelväg är ett välanvänt stråk för många, inte minst barn och ungdomar som ska till och från skola och fritidsaktiviteter och stopplikt på denna plats är en åtgärd som här höjer trafiksäkerheten främst för oskyddade trafikanter. Väjningsplikt i övriga tre korsningar kan också ses som en väl motiverad åtgärd för att uppnå en låg hastighet på fordon som passerar denna korsning, men där det inte finns motsvarande behov av och skäl till stopplikt som från Fiskgatan, klargör hon.
Hur ska man göra i korsningen?
— Denna typ av korsning med stopp- eller väjningsplikt i alla väganslutningar i korsningen innebär i praktiken att alla fordonsförare måste sänka hastigheten (eller stanna helt) och ta hänsyn till alla andra trafikanter i korsningen. Genom att fordonsförare har en skyldighet att iaktta stopp- eller väjningsplikt kan man genom att visa ömsesidig hänsyn, söka ögonkontakt minska risken för olyckor. Eventuell osäkerhet gällande ”vem ska köra först” när alla har väjningsplikt är i sig en situation som i viss mån kan innebära att trafiken ”stoppas upp”, men samtidigt enkelt kan lösas just med ömsesidig hänsyn och ögonkontakt vilket är ett önskvärt beteende i denna korsning. Vi kan inte utifrån den information vi har i nuläget se att denna ”uppstoppande” effekt har någon betydande negativ påverkan för framkomligheten eller trafikflödet i stort, förklarar trafikhandläggaren och avslutar:
— I sammanhanget kan det även finnas skäl att påpeka att det inte finns någon regel gällande ”klargörande av företräde” utan det finns endast regler gällande skyldighet att iaktta stopp- eller väjningsplikt.