Siljan News logo
Annons
Kommunalråden i Rättvik och Leksand kommenterar taxisituationen.

”Taxi är ju ingen kommunal kärnverksamhet”

Som vi tidigare rapporterat om finns det sedan i våras ingen taxi i Rättvik eller Leksand. Detta ställer till problem för såväl besökare som invånare och företagare. Det är inte första gången det här problemet uppstår utan situationen var liknande under sommaren 2007 och 2008 vilket inför sommaren 2009 löstes med att kommunerna gemensamt handlade upp en taxiservice från Taxi Sälen som då garanterade en viss service i Rättvik och Leksand under sommarperioden.

Annons

När vi når Jonny Jones (c), kommunstyrelsens ordförande i Rättvik, säger han att inga sådana diskussioner varit aktuella den här gången.

— Det är ju olyckligt att detta drabbar privatpersoner och näringsidkare men privattaxi är ju ingen kommunal kärnverksamhet. Det krävs helt enkelt att en entreprenör ser en möjlighet att utnyttja den efterfrågan som finns på den här marknaden, speciellt på sommaren. Det lär ju finnas bilar över på annan ort när så många besöker våra kommuner under sommaren, säger Jones.

Fortsatt menar han att taxi ligger ännu längre från kommunens kontroll sedan Region Dalarna tog över ansvaret för färdtjänst, tidigare gick det ibland att hitta varianter där operatörens möjlighet att även erbjuda privattaxi bakades in i upphandling av färdtjänst.

Ulrika Liljeberg (c), kommunstyrelsens ordförande i Leksand instämmer i att taxi inte är någon kommunal kärnverksamhet, men att det är olyckligt att en taxiservice som de flesta, besökare, näringsidkare och invånare, räknar med ska finnas för närvarande inte finns att tillgå i Leksand.

— Det var en annan situation när vi för drygt 10 år sedan tillfälligt upphandlade en tjänst för att överbrygga ett gap innan en mer permanent lösning från näringslivet sida kom på plats, säger Liljeberg.

— Det kommunen kan göra är att till hösten utvärdera den gångna säsongen och tillsammans med andra aktörer som Visit Dalarna, besöksnäring och andra intressenter sammanställa vilka behov som finns så att det är enklare att presentera behovet för en möjlig entreprenör, avslutar Ulrika Liljeberg.

Annons