
Siljan Buss har gått i graven
Orsa Trafik som sedan blev Siljan Buss var under ett antal år Orsas största arbetsgivare. Nu har det anrika Orsaföretaget tagit ned skyltarna. Numera hör bussföretaget till Transdev, en jättekoncernen inom persontrafik, köpte upp företaget hösten 2019. Den gångna veckan har skyltarna där det tidigare stod Siljan Buss ändrats till det nya ägarnamnet.
Den 1 februari 2021 fusionerades Siljan Buss in i Transdev och för några dagar sedan raderades de sista resterna av företaget bort då skyltarna med Siljan Buss ersatts med det nya företagsnamnet.
Det lilla familjeföretaget från Orsa, som visserligen växte enormt under ett antal år, där fyra generationer Hansson har ägt och kört har nu tagits över av franskbaserade jättekoncernen Transdev.
— Vi är ett av världens största företag som kör kollektivtrafik med 83 000 anställda i 18 olika länder. I Sverige är vi ett av de största mobilitetsföretagen med 5 500 anställda, berättar Transdevs kommunikatör Thomas med det franskklingande efternamnet Charrier.

— Att vi kallar oss mobilitetsföretag är för att det namnet passar bättre än att bara säga att vi håller på med kollektivtrafik. Vi är den enda på den svenska marknaden som jobbar med flera tunga färdmedel som till exempel buss, tåg, båt plus några till, räknar Charrier upp.
Hur kommer det här att påverka buss- och taxitrafiken i Orsa med nya ägare? Inte så mycket, enligt Transdevs ledning.
— Vi har fyra, fem depåer i Dalarna, varav en är i Orsa. I vår depå i Orsa har vi ungefär 50 anställda. Det har varken blivit fler eller färre sedan vi tog över, det är ungefär samma, informerar Thomas.
— Sedan kör inte alla i Orsa, men de utgår från den depån, poängterar han.
Dalatrafik är en stor kund hos Transdev.
— Hur mycket vi kör åt dem, beror helt och hållet hur mycket de beställer, det är Dalatrafik som bestämmer.
Hur det blir med den vanliga taxiverksamheten är lite mer ovisst.

— Det är svårt med beställningstrafik överlag på grund av pandemin och när det gäller privattaxi så är det jättetufft. Vi hoppas vi kan ha kvar den vanliga taxiverksamheten, säger Transdevs kommunikatör.
— Tur då att Monalis Taxi finns i Orsa, om nu Transdev beslutar att ta bort den beställningstrafiken på orten, säger Ulf Hansson.
Ulf har ägt och jobbat inom Orsa Trafik som sedan blev Siljan Buss i 30 år. Den 31 december tog en era slut, då det var hans sista dag inom företaget.
— Jag har varit verksam med det här i 30 år. Jag har haft en väldigt intressant och stimulerande resa med företaget, men nu finns inte den riktiga motivationen kvar. Jag har känt och funderat under senare tid att jag vill prova något annat och nu när bolaget fusioneras och försvinner så tyckte jag det var dags.
Hansson menar ändå att det är med en god känsla som han lämnar det som varit en sån stor del av hans liv.

— Min farfar var med och bildade Orsa Droskägareförening (1930-talet). Sedan tog pappa (Ingemar) över med några kollegor 1980 i det som då hette Orsa Trafik. Därefter drev jag företaget tillsammans med pappa och även min son Kevin (Jågas Hansson) har jobbat inom företaget, berättar Ulf lite historia.
Han berättar vidare hur han och pappa Ingemar byggde upp det lilla företaget till något riktigt stort.
— Vi började med några taxibilar och skolbussar.
Sedan tappade Siljan Buss skolskjutsarna, vilket blev ett hårt slag. Men det lilla familjeföretaget reste sig och det rejält. Man började satsa på beställningstrafik med buss.
— Vi sa att vi måste våga satsa. Det gjorde vi också och under ett antal år ökade vi omsättningen från tre till 70 miljoner kronor.
Siljan Buss utvecklade verksamheten genom att verka i Mora, Rättvik, Leksand, Falun och Borlänge.

— Då började vi köra beställningsjobb till bland annat Dalhalla, åt Mora IK, Kais Mora, Orsa IK och IBF Falun. Det var det som räddade oss när vi tappade skoltrafiken.
Hansson berättar en rolig anekdot hur samarbetet med Mora IK tog sin början och om förhandlingarna med Mora IK:s legendariske klubbdirektör Janne Simons. Simons som tyvärr gick bort 2018 efter att ha kämpat mot cancer under ett antal år.
— Innan vi skaffade oss en dubbeldäckare bjöd vi in spelarrådet i Mora IK med bland annat Martin Jansson och Johan Sares och visade vilken fin buss vi lånat in och vår idé om att köpa en egen om vi fick köra Mora IK. Det för att de skulle påverka Simons så vi skulle få köra till deras bortamatcher.
Den taktiken lyckades och Siljan Buss, med framför allt Hans Lans i spetsen, fick äran att köra Mora IK landet runt. Där var förstås höjdpunkten påskafton 2004 när Mora IK i ett ödsligt Globen blev historiskt då klubben för första gången tog sig till det som då hette Elitserien. Det oförglömliga minnet har Lans berättat tidigare för Orsasajten.

2007 sålde Ingemar Hansson sin andel i Siljan Buss som han hade med sonen Ulf. Ny delägare blev Björks, som har sitt säte i Västerås.
— I samband med att Björks Buss blev hälften ägare började även Mats Pettersson som en del i ledningen hos oss, berättar Ulf.
— Jag hade då varit chef för Björks Buss taxitrafik i Dalarna i 10-11 år och det var naturligt och en stimulerande uppgift att tillsammans med Ulf driva Siljan Buss framåt, på den fantastiska resa som vi gjort, berättar Leksandsbon och områdeschefen för Taxi.
Liksom Ulf väljer Mats att kliva åt sidan och lämna den bransch som de båda tillhört så länge.
— Jag har varit chef för olika delar i taxi här i Dalarna i över 25 år. Det har varit roliga år, men den där riktiga motivationen finns inte kvar, därför är det dags att göra något annat, förklarar Mats sitt avslut.
Ulf har lite planer på vad han ska hitta på, medan Mats dörr verkar vara helt öppen för alla möjligheter.
— Jag funderar på att utbilda mig, men till vad vet jag inte. Det är inte dags att gå i pension än och det finns många vägar att gå, säger Pettersson om framtiden.
Med Ulf och Mats, som slutade sista februari, tappar Transdev många års erfarenhet, rutin och kunskap.
— Jag och Mats har jobbat väldigt nära varandra. Jag var affärsområdes chef för Dalarna när jag slutade och Mats var närmast under mig som områdeschef för taxiverksamheten, berättar Ulf.
Båda poängterar hur de trivts med sitt jobb under alla år, men att det nu är dags att gå vidare.
— 2011/12 var toppåren för Siljan Buss. 2013 sålde jag företaget (till Björks), men jag fortsatte att jobba kvar. Det har varit en ynnest att haft det här jobbet, men nu har jag gått ett varv till inom det här och det får räcka, säger Ulf Hansson.
Därmed är en taxiepok över och det som en gång var ett litet familjeföretag i Orsa ägs nu av en jättekoncern som har sitt säte i Paris.