
Nu hamnar kungarna av LIF på kortlek
I Wallénhallen på Leksands folkhögskola hölls under onsdagen ett Idénäste. Här låg fokus på att lyfta och hjälpa ortens UF-företagare till en annan nivå. Möt eleverna från Leksands gymnasium tillika företagen bakom IceDeck UF och Essentia UF.
Förutom en säljkurs fick alla UF-företagare chansen att pitcha sin företagsidé inför en slags jurygrupp bestående av idécoacher. Coacherna representerade olika delar av näringslivet och var på plats för att inspirera och utmana de unga företagarna.

Vad är det roligaste med att driva företag?
— Att få lära sig att driva företag och få en inblick i företagsvälden, på ett helt annat sätt än vad man får som anställd, konstaterar Essentia UF´s Liam Rickardsson och kollegan Aleksander Tallnäs håller med. Deras produkt är doftspridare i små glasflaskor med trälock, de har redan sålt 150 stycken och berättar om produkten:
— Vi har inspirerats av populära dofter så som La Vie Est Belle och Tom Ford´s Tobacco Vanille. Köpt in större partier och fyllt i våra små smidiga doftbehållare, Liam Rickardsson.

I entréhallen står de unga företagarna med kom ihåg-lappar och övar inför varandra. Närmast dörren till coacherna står IceDeck UF. De har producerat en kortlek med porträttbilder på 52 Leksands IF spelare på, spelarna är från 60-talet och fram till idag.
Vem är dam?
— Elin Lundberg är en av damerna
Vem är kung?
— Jon Knuts är en av kungarna och så har vi en joker också!
Berätta?
— Jo, vår joker är musikern och supportern Stiko Per Larsson, ler Hugo Allvin.
Klockan slår nio noll noll, och det är deras tur att pitcha de är väl förberedda, men ändå lite nervösa. De fyra företagarna bakom IceDeck går in till Idécoacherna och skakar hand och presenterar sig. Efter fem minuters presentation, får de en varm applåd.
— Vilken superidé!
Efter ytterligare några minuter har de fått tips på hur de ska tänka med bildrättigheter och återförsäljning innan det är nästa unga företagare att ta plats framför juryn.