Siljan News logo
Annons
Klockar Eskil Nääs byter däck på firman. Foto: Linda Axelsson.

 Här ökar trycket när kylan kommer

I takt med att temperaturen kryper neråt ökar trycket på däckbytarfirmorna i länet. På Övermo Däck i Leksand har man tagit in extra personal för att klara den hektiska höstsäsongen. Samtidigt pågår här en stor utbyggnad som ska göra företaget redo för framtiden.

— Vi har nästintill fullbokat en månad framåt, berättar vd Jonas Knuts, som leder arbetet med den nya anläggningen och han hinner inte berätta mer förrän det ringer i bokningstelefonen, sedan ringer det konstant och han ler och svarar och bokar in kunder på löpande band.  

Annons
Vd på Övermo Däck Jonas Knuts framför den stora nya grå byggnaden. Foto: Linda Axelsson

Efter första oktober har bilägare två månader på sig att byta till vinterdäck. Allt eftersom bilarna blir både större och tyngre – och däcken följer samma trend – väljer många bilägare att låta däckhotellen ta hand om förvaringen och däckbyte.

Här finns redan 2600 däck incheckade, men snart kommer företaget kunna ta emot det dubbla. I dag använder åttio procent av företagets kunderna däckhotellet, medan resten tar med sina däck i bagageluckan för att få dem bytta.

— När jag tog över verksamheten för två och ett halvt år sedan så digitaliserade vi bokningssystemet och började skicka ut påminnelse-sms i god tid. Det har gjort stor skillnad både för oss och kunderna, säger Knuts.

Expansionen pågår för fullt. En ny 1 700 kvadratmeter stor industribyggnad omsluter nu det gamla rödfärgade däckhotellet. Knuts berättar att den lokala däckfirman är en del av DÄCKTEAM och att allt eftersom ska den äldre byggnaden rivas ut, och planen är att bygga fem till sex våningar med däckförvaring samt kunna ta emot långa tunga ekipage, så som lastbilar. 

Annons
Malte Stiwne jobbar extra under högsäsongen. Foto: Linda Axelsson.

Vanligaste frågan i hallen?
— Räcker mina däck ett år till? svarar medarbetaren Wilgot Högström utan att tveka, och kollegorna nickar instämmande.

För några år sedan var enkronan ett vanligt hjälpmedel för att kontrollera mönsterdjupet. I dag, när dessa mynt inte finns längre, använder man en mätsticka.

— Man kan använda sig av en tumstock eller mönsterdjupsmätare sådana små plastmätare delar vi ut till kunder som vill hålla koll själva, berättar Jonas Knuts. 

Mönsterdjup på bildäck vad gäller?

— För vinterdäck är det 3,0 millimeter och på sommardäck 1,6 millimeter. Vi får en hel del frågor om dubben, men där finns det inga bestämmelser, är dubben slitna så kan man köra på dem bara mönsterdjupet är tillräckligt, men vi upplyser alltid kunderna om skicket på deras däck, avslutar Knuts.