Siljan News logo
Annons
Åkerbodarnas byalag vill att hastigheten genom byn ska ändras från 60 km/h till 40 km/h. Foto: Linda Axelsson.

”Här har oskyddade trafikanter ingenstans att ta vägen” 

Fyra kilometer utanför Leksand längs med Järnavägen mot Vansbro ligger byarna Heden och Åkersbodarna. I närmare tjugo år har Åkersbodarnas byalag skrivit, ringt och påtalat problematiken med framförallt den höga hastigheten genom byn.

Nu är det den tredje ordförande i Åkersbodarnas byförening, Anders Johansson som tagit över stafettpinnen med visionen att öka trafiksäkerheten i byarna. Tillsammans med Hedens byalag gör man ett nu ännu försök att genom en skrivelse till Leksands kommun, Trafikverket, Länsstyrelsen och Dalatrafik få till en utredning om trafiksituationen.  

— Vi vill att man höjer trafiksäkerheten längs med vägen, för att man ska kunna pendla med cykel eller buss härifrån behövs det sänkt hastighet samt att man bygger gång- och cykelväg.

Anders bläddrar i en mängd gammal korrespondens mellan byalaget och de olika instanserna och berättar att nu har man krokat arm med Hedens byalag som även de vill ha sänkt hastighet genom byn. Anders påpekar att flera av utfartsvägar från Leksands tätort redan har 40-sträckor.

Annons
Flexibusshållplats där byborna känner sig utsatta för den snabba trafiken som kör förbi. Foto: Linda Axelsson.

— Vi vill lyfta fram att på jämförbara vägar utanför Leksand har de efterfrågade insatserna redan genomförts. Exempelvis har hastigheten satts till 40 km/h på Siljansnäsvägen från Leksand till Siljansnäs i de delar av sträckan som går genom byarna, samt på Sågmyravägen från Leksand till Romma. På dessa vägar har gång- och cykelbanor anlagts för att skapa en jämn trafikrytm och öka säkerheten för fotgängare och cyklister, konstaterar Anders och berättar att byalagens vision är att skapa ett gemensamt beslutsunderlag för alla inblandade myndigheter/instanser så att man får en översyn av vägsträckan från Åkersbodarna in till Leksand genomförs, med samma säkerhetsanpassningar som på de andra utfartsvägarna. 

I ytterligare en skrivelse som inkommit till bland annat kommunen konkretiserar byarna sina förslag. Sänk hastigheten genom Åkersbodarna från 60 km/h till 40 km/h och genom Heden från 50 km/h till 40 km/h samt sänk hastigheten mellan Heden och Åkersbodarna till 40 km/h. Skapa en säker busshållplats för skolbarn i Åkersbodarna, likt den som finns vid ”Resecentrum” i Heden.

Anlägg en trottoar/gång- och cykelbana genom Åkersbodarna samt förläng gång- och cykelbanan från Heden till Åkersbodarna, via den kommunala badplatsen i Heden.
Utökad hastighetssänkning för Heden, där vissa delar av vägsträckan i byn har en hastighetsbegränsning på 70 km/h. Här föreslår man att hastigheten sänks till 40 km/h även på dessa sträckor för att öka trafiksäkerheten för boende och trafikanter i området.

— Vi förstår att det är olika aktörer som äger ansvarsdelarna i det vi efterfrågar. Men det känns verkligen som vi hela tiden hamnar mellan stolarna, därför önskar vi att någon av aktörerna kan vara sammankallande till ett gemensamt samverkansmöte där vi kan få lägga fram vår ståndpunkt. 

Annons

Berätta?

— Vi har haft flertalet kontakter med Leksands kommun, Länsstyrelsen, Trafikverket och Dalatrafik, men tyvärr har inga konkreta åtgärder vidtagits från någon instans. Vi upplever att ärendet har bollats mellan olika myndigheter utan att någon har tagit ett övergripande ansvar för att lösa problemet.

— Själv har jag cykelpendlat här i många år och vet hur oskyddad man känner sig som cyklist och jag måste säga att när mina barn blir stora nog, så har jag svårt att se mig släppa iväg dem på cykel in till Leksand. Någon behöver verkligen ta en helhetsbild och göra en bedömning utifrån nuläget av trafiksituationen här. 

Johansson berättar att en fordons- och hastighetsregistrering utfördes av polisen 2011 och att den behöver göras om på nytt. Då var det tio procent som körde för fort, nu upplevs det vara en högre procentandel och dels är vägen mer trafikerad än för fjorton år sedan.  

— Trafikmängden ökat och framförallt den tunga trafiken. Vi som bor i byn tycker att det här är ett problem. Det ska vara attraktivt att bo på landsbygden och man ska på ett miljövänligt sätt kunna pendla till arbete och skola. Våra byar ligger bara 4-5 kilometer från Leksands tätort. Oavsett vilken instans som är beslutande i dessa frågor så om någon av dem provade på att cykelpendla här eller stå vid våra flexibusshållplatser så skulle de förmodligen ha samma upplevelse som vi har, nämligen att trafiksäkerheten behöver bli bättre. 

Flexibusshållplats?

— Ja, det är en sådan där det bara står en stolpe och det inte finns någonstans för bussen att svänga in, här längs vår väg har oskyddade trafikanter ingenstans att ta vägen. Dikeskanten är för hög och på vintern är det plogvallar längs väggrenen.  Det vore bra om kommunen kunde vara sammankallande till ett samverkansmöte där vi som bor i byarna får ge en uppdaterad nulägesbild.  

Annons
Annons
Annons
Annons