Fossilfri diesel minskar kommunens utsläpp med 85 procent

Dela:

För drygt ett år sedan beslutade Leksands kommun att sluta tanka sina fordon med fossila bränslen. Vad gäller dieselfordonen har man börjat använda sig av HVO100, en syntetisk diesel som är byggd på växt- och djurfetter, vilket bidragit till att koldioxidutsläppen minskat drastiskt.

Sedan förändringen har kommunens fordon släppt ut 85 procent mindre koldioxid, 25 istället för 170 ton per år.

— Det känns fantastiskt bra och dessutom att det kommer ifrån en så pass enkel förändring med att byta bränsle i samma bilar som tidigare. Det är väldigt smidigt och den effekten är jätterolig. Tillgången till fossilfri diesel är inte jättestor och det är tack vare en av bränsleleverantörerna i kommunen som den här förändringen blivit möjlig, säger Åke Sjöberg.

Totalt innefattar kommunens fordonspark 93 bilar och lätta lastbilar.

— Vi är inte helt uppe i en hundraprocentig tankning av HVO100 men nästan. Vi är en bra bit över 95 procent i alla fall och det är egentligen bara några feltankningar som bidrar till det.

För två år sedan köpte kommunen även in sina två första elbilar. Det antalet är fortsatt oförändrat men enligt Sjöberg lutar det mesta åt att ytterligare elbilar kommer köpas in utan att man för den sakens skull helt och hållet kommer satsa på den lösningen.

— Vi kommer inte lägga alla ägg i samma korg utan satsningen på HVO100 är en del, elbilar en annan del samt att det säkert tillkommer en del andra alternativ i framtiden. Vi får testa oss fram i arbetet med att ställa om vår fordonspark.

I längden är kommunens ambition att även skotrar, fyrhjulingar, gräsklippare och andra maskiner ska gå på fossilfritt bränsle.

— Det gäller att hänga på vart marknaden tar vägen skulle jag säga. Om det är elbilar, HVO100 eller något annat som gäller är svårt att svara på men vi ska inte låsa fast oss vid något. Vi var ganska tidigt ute med etanol som nu fasats ut. Sen är bilkörning inte någonting man kan påstå är miljövänligt men rent klimatmässigt har vi kompenserat ganska många ton vilket känns väldigt bra, avslutar Åke Sjöberg.

Rasmus Näsman
Rasmus Näsman
rasmus.nasman@siljannews.se
    Dela: