Siljan News logo
Annons

Ljusmästaren som arbetar i skuggorna

I det gamla släkthuset på gården i Rältlindor strax utanför Leksand sitter Tobias Rylander vid köksbordet och dricker te, han berättar om ljusets stora betydelse för en scenupplevelse och varför han lämnade Los Angeles för huset i Dalarna.

Annons

Det finns många små varma ljuskällor i det charmiga huset på landet. Bostaden byggdes 1901 och har tillhört hans mormors syster Britta. När det byggdes var det något av ett skrytbygge i byn, berättar han. Ett relativt stort hus och att man dessutom valde gul fasad i falurödfärgsmecka gjorde säkert sitt till. Efter att det stått tomt valde Tobias att köpa det och flytta hem, nu bor han där med frun Florencia Ugalde Naranjo.

Vad betyder ljus för dig?

— Allt egentligen. Det är det viktigaste vi har och jag älskar det som ett fysiskt medium.

Annons
Tobias i salongen under höstens arbete med baletten ”Gustavia” på Kungliga Operan i Stockholm.

Ni kanske inte har sett honom, han är inte mycket för att synas publikt, men hans många ljussättningar och scenuppsättningar är det få som missat. Han designar ofta hela scenkoncept och har arbetat med bland andra Beyonce på hennes Renaissance World Tour, The 1975, Robyn, The Strokes och även skapat scenshowen till Benjamin Ingrossos senaste turné samt gjort scen-och ljusdesignen till Askungen på Kungliga Operan i Stockholm. Där han även är aktuell med en helt nyskriven balett kallad Gustavia, historien om Sveriges okände prins Badin, adoptiv bror till Gustav III, och tillsammans startade Operan, Dramaten och Drottningholms teatern.

Drömuppdrag just nu?

— Oj, det uppenbara svaret skulle vara Kiss, men då runt året 1974-76. Fast på jobbet så skämtade vi precis om att det skulle ju vara kul att jobba med Oasis inför deras återförening.

Skulle det vara helt otänkbart att Oasis kontaktade er?

— Nej, i och för sig inte, ler han.

Världen såg artistens Loreens vinnande scenframträdande på Eurovision med låten Tattoo. Det är Tobias som skapat den berömda ljuslådan hon befinner sig i under framträdandet. Han berättar att efter Loreen-boxen är det flera utländska artister som hört av sig och vill att han ska skapa scenshower till dem, men för tillfället känner han sig klar med Melodifestivalen.

Loreens framträdande dominerades av ljusboxen som Tobias skapat.

— Skillnaden på en bra eller dålig konsertupplevelse kan vara ljuset, det tror jag många är långt ifrån medvetna om. Känslan efter en riktigt bra publikupplevelse hos åskådarna kan vara svår att sätta fingret på. Alla är nog inte medvetna om hur stor betydelse ljuset har för helheten.

Vad utmärker ditt skapande? 

— Jag är nog erkänd för att göra mycket med lite. Att jag jobbar med precision och kvalitet framför kvantitet.

Tobias berättar att under coronapandemin bodde han i Los Angeles och upplevde hur hela konsertindustrin kollapsade på bara några månader.

— Rältlindor kändes som den säkraste platsen på jorden och även om jag bor här nu så snittar jag 240 resdagar om året, så det är oerhört värdefullt att få komma hem hit och landa, gå i skogen och tanka energi.

Annons
Med många resdagar per år värderar Tobias skogen och lugnet högt när han är på hemmaplan.

— Det skulle vara ganska svårt att göra karriär i Hollywood om man bara hade bott i Rältlindor, om man ”aldrig tagit sig över älven” som vi säger hemma  ler han och reflekterar sedan över hur det är när man arbetar med världsstjärnor.

— Jag får ta del av det roliga med musik och nöjesindustrin, men slipper det jobbiga med själva kändisskapet som artisterna ofta upplever och en viktig egenskap som krävs är absolut att vara diplomatiskt, ja man är faktiskt lite av en psykolog när man ska arbeta nära så stora egon, förklarar han. Detta är färdigheter som Tobias har lärt sig att bemästra, för starstruck blir han inte.

— Men, jag måste erkänna att när jag stötte ihop med Ronnie Wood från Rolling Stones och han berömde mig för mitt arbete kändes det väldigt bra.