Siljan News logo
Annons
Titti Gradèn och kommunens Per Mårtensson diskuterar vägbulor och höga hastigheter genom byn. Foto: Linda Axelsson.

”Vägbulor är det enda som hjälper”

Under två års tid har Titti Gradèn i Kyrkbyn varit i kontakt med kommunen och Trafikverket angående de höga hastigheten förbi Kyrkskolan flera gånger. Familjen Gradèn bor på en gård ett par minuters gångväg från skolan och de upplever hastigheter på uppemot 70 km/h förbi sitt hus, där det är en maxhastighet på 40 km/h liksom i resten av byn.

När vi träffar Titti är kommunens Beredskaps- och säkerhetssamordnare Per Mårtensson är på besök. De diskuterar säkerheten längs vägen och hur man skulle kunna få till attitydförändring hos bilisterna. 

— Jag tror att fartbulor är det enda som hjälper för då får vi automatiskt ner hastigheten, säger Titti bestämt. 

Varför vill du ha vägbulor?

— För att folk kör alldeles för fort genom byn och jag är rädd att snart blir ett barn påkört, säger Titti Gradèn. 

Framför sig har hon en hel bunt med laminerade färgade A4 blad med uppmaning om att hålla hastigheten nere genom byn och vid skolan. Hon planerar att sätta upp dessa på strategiska platser i byn för att påminna byborna att sänka farten.

Högst upp på sin önskelista inför julen har hon två vägbulor på skolområdet i Kyrkbyn. Riskerna med de höga hastigheterna har hon påpekat för kommunens personal samt Trafikverket otaliga gånger. 

Annons
Titti Gradèn och kommunens Per Mårtensson diskuterar vägbulor och höga hastigheter genom byn. Foto: Linda Axelsson.

— Eftersom det är Trafikverkets väg, så måste de godkänna vägbulor och utföra arbetet, informerar Per Mårtensson och fortsätter

— Samtidigt tror jag på att det behövs en attitydförändring i byarna över lag vad gäller de höga hastigheterna. På den här sträckan är det nästan bara ortsbefolkningen som kör och de behöver engagera sig för säkerheten och bry sig om att göra vardagen trygg för våra yngsta medborgare som rör sig här.  

Året runt kör man för fort på vägen och folk verkar inte heller tänka på att det är barn och verksamhet på skolan mellan klockan 06.30-17.30, vilket utgör många av dygnets timmar, berättar Titti Gradèn 

— Jag är nog lite av en gnällkärring i byn, men det kan jag ta, för så länge jag kan stå på benen och öppna munnen så kommer jag inte ge mig i den här frågan!

Annons

Ett första steg är att samhällsbyggnadskontoret nu ska sätta upp en digital hastighetspåvisare längs den aktuella trettiosträckan.  

Samtidigt berättar kommunstyrelsens ordförande Fredrik Jarl att han och representanter för Gagnef kommunen precis suttit i möte med Trafikverket. De har diskuterat åtgärder för att få ner hastigheterna i kommunens tätorterna och vid skolorna. 

Vad sa ni om vägbulor på ert möte?

— Vi pratade inte om enskilda åtgärder, utan har kommit fram till att vi ska samverka kring problematiken för att hitta något som ger effekt. Det är möjligt att vägbulor är rätt sätt att gå, jag vet inte för jag är ingen expert på området, konstaterar Fredrik Jarl och fortsätter 

— Kommunen är fullt på det klara med att det här är ett problem och det är helt rätt av medborgare så som i detta fall att påtala problemet. Vi jobbar aktivt med de här sakerna. Tillsammans med Trafikverket och polisen ska kommunen fortsätta arbeta med frågorna kring de höga hastigheterna genom tätorterna. 

Gagnefbon Titti Gradèn och Per Mårtensson tar en promenad i vinterkylan och tar en extra titt på den berörda vägsträckan. 

— Har man så bråttom att man inte kan köra 30 km/h i fyra hundra meter så behöver man se över sin tidsplanering, konstaterar Per Mårtensson.