Siljan News logo
Annons

”Har gått mycket snabbare än vad vi kunnat tänka oss”

Lustigsgårdens ägare Ulrica och Niclas Björklund har skapat ett system som underlättar för hotellägare att sköta sina brandskyddskontroller på ett helt nytt sätt. Tanken från början var att hitta kunder bland de lokala hotellen, men sedan tjänsten blev klar har allt har gått långt över förväntan. Förra veckan fick ett av huvudstadens största hotell systemet installerat och nu väntar fler.

— Vi hade det som framtidsmål att nå de stora hotellen, men det har gått mycket snabbare än vad vi kunnat tänka oss, säger Ulrica och berättar att redan nu har några av de största hotellen i Stockholm visat intresse för systemet.

Idén till det här systemet fick paret efter att de själva blev hotellägare 2013. I Sverige säger lagen att det skall göras en intern brandkontroll en gång i kvartalet och att Räddningstjänsten ska komma en gång om året för att tillsammans med någon hotellpersonal göra en gemensam kontroll. De vill se att allting funkar helt enkelt. Att branddörrar stängs som de ska, brandsläckarna, brandvarnarna och att utrymningsskyltar finns där de ska och att de fungerar. De här rundorna kräver förutom papper och penna en hel del arbete med att skapa rapporter som senare ska både bevaras och skickas vidare till rätt instans för att eventuella brister ska kunna åtgärdas.

— Det här måste gå att strukturera upp och digitalisera tänkte jag och började att undersöka vilka hjälpmedel som fanns på marknaden, berättar Niclas.

Annons

Det visade sig att marknaden saknade det de eftersökte och där började arbetet med att konstruera något som fler skulle kunna ha användning av. Resultatet blev en app-liknande produkt som har utvecklats det senaste året och som nu finns redo att använda.

— Verktyget som vi har tagit fram, Selfcheck, kommer att underlätta för personen som skall göra egenkontrollerna. På ett strukturerat sätt går du rum för rum, korridor för korridor och använder du verktyget så vet du exakt vad du ska titta på. Man kan säga att det funkar som en app men det är en hemsida och till hemsidan får kunden ett inlogg från oss, säger Niclas.

När du kommer till ett rum som skall kontrolleras så scannar du en QR-kod som sitter på dörrkarmen med hjälp av mobilen eller surfplattan där du får upp information om vad som behöver kontrolleras specifikt för just det rummet.

— Är allt som det ska klickar du ok, om inte så blir det rött och då läggs felen på en åtgärdslista. Det är stommen i hela systemet att det skapas rapporter och listor och det är dessa som Räddningstjänsten vill se när de kommer på kontroll. Du ska kunna visa om det varit några fel och att du har åtgärdat felen, berättar Niclas.

Att efterfrågan på ett sådant här system var stor förstod de, men att det skulle gå så snabbt och att så stora kunder redan intresserat sig var de inte beredda på.

— Det är full fart på programmeringen och flera hotell väntar på installation. Det här kan ju bli hur stort som helst, det finns ju hotell över hela världen och stor utvecklingspotential. Vi har tagit in två delägare redan, och snart komma vi att behöva anställa både säljare och installatörer, avslutar Ulrica.

Annons