Siljan News logo
Annons

Pest eller kolera?

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för de åsikter som framförs. Vill du få en debattartikel eller insändare publicerad hos oss? Mejla till redaktionen@siljannews.se.


Regelverk inför kommunfullmäktige 19 maj – Pest, kolera eller vägskötsel som omfattar alla utlovade vägar och som innehåller både drift och underhåll?

  1. Inget av kommunstyrets alternativ till regelverk (2025 eller 2019) tar hänsyn till helheten i vägfrågan. De avser kommunal skötsel av service/drift för endast en del av de vägar som idag har det. Och de innehåller inte underhållsåtgärder. Vare sig förebyggande underhåll: exempelvis grusning, beläggningsunderhåll och bärighetsförstärkningar. Och inte planlagt vidmakthållande och återställande underhåll, dvs det underhåll där frånvaron av det skapat nuvarande underhållsskuld och som kommer att öka på riskerna ytterligare för ras, skred och slukhål när det inte utförs. Exempelvis behovet att lägga nytt slitlager (grusväg vart 5:e år, belagd väg vart 25:e år), omdikning (grusväg vart 5:e år, belagd väg vart 10:e år) samt att vid behov utföra akuta reparationer som återställer vägens funktionalitet efter ras, skred och slukhål.
Annons
  1. Förslaget till regelverk 2025 är till och med sämre än 2019 när det gäller vilka vägar som kan få kommunal vinterskötsel. Förslaget tar bort möjligheten för att få kommunal vinterskötsel för många vägar på grund av en klassindelning av vägarna och pga en ny påhittad definition av vad ”sammanhållen bebyggelse” är. Vilket är en avvikelse gentemot Plan och Bygglagens definition av vad sammanhållen bebyggelse är och en försämring även gentemot 2019 års regelverk.
  2. Förslaget till regelverk 2025 ger mer för de vägar som inte kan få kommunal vinterskötsel utan hänvisas till bidraget. (30 kr meter och år i stället för 12 kr vilket ju bara är en inflationsuppräkning mellan 2018 och 2025). Men marknadens prissättning för snöröjning (1700-1800 kr/h inkl. moms och halkbekämpning och grus (1900 – 2800 kr/h inkl. moms) medför att ett årligt bidrag på 30 kr/metern, inte räcker till att täcka mer än enstaka timmar vid besvärliga vintrar. Därefter krävs köp av tjänst mot faktura för vägföreningen att betala med privata vägavgifter. Med kommunal vinterskötsel fortgår skötseln med automatik under hela säsongen även när det blir underskott vid besvärliga vintrar.
Annons
  1. Både 2025 och 2019-reglerna ställer krav på vägarnas funktionalitet som många vägar inte lever upp till efter att kommunen inte skött underhållet och väghållningen tillräckligt. Det leder till godtycke vad gäller om man beviljas kommunal skötsel o/e bidrag eller inte.
  2. Vare sig kommunstyrets regelverk 2025 eller 2019 ger ett skötselavtal som omfattar både drift och underhåll. Vad ett regelverk som omfattar både drift och underhåll anpassat till Leksands verklighet bör innehålla föreslås i ”Medborgarförslag om vad skötselavtal för drift och underhåll av enskild väg i Leksand bör innehålla”.

Kommunfullmäktige: Bygdepartiet, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna – stå på er. Sverigedemokrater och Miljöpartister vi är många som räknar med att ni hjälper till att stoppa de här ”regelverken”. Och det skulle vara kul om ni i styrets partier som inte köper det här nu träder fram och ställer upp på ett omtag – ALLT FÖR LEKSAND.

Text: Peo Nordlöf Siljansnäs

Annons