
”Det blir ungefär 100 ögon i veckan”
Nu har det gått lite mer än 2 år sedan Idah Stenback och Helena Hedlund öppnade dörrarna till sin butik Leksand Optik. Många kunder hittade dit sedan tidigare då lokalen och verksamheten var ett övertagande från tidigare optikern, Göran Engström.
Självaste öppningsdagen 2017 var det många som var och ryckte i dörren långt innan den låstes upp.
— Från det att jag öppnade dörren till att jag stängde på kvällen var det många som kom och var nyfikna eller som bara ville gratulera. Det kändes verkligen som att jag gjort rätt när det var så många som uppmärksammat det och var positiva, säger Idah.
Både de kunder som redan fanns och alla nya som kom, har fått ta del av ett nytt koncept och samarbete som man valt att ha med företaget Klarsynt. Tack vare det, kan det erbjudas både försäkring och lins- eller glasögonabonnemang och även bra vidareutbildningar för Idah och Helena, förutom hjälp med att synas i marknadsföringen.
— Man måste få göra det man är bra på om man ska lyckas, säger Helena och i det samarbetet får vi bra hjälp och stöd i vår verksamhet.
”Vi är ju inte riktigt som alla andra”
En optikbutik är inte riktigt som en vanlig butik, det handlar om så mycket mer än att sälja sina varor. Att vara optiker innebär en vilja att lösa en medmänniskas problem och oftast är lösningen glasögon eller kontaktlinser. Men det kan likaväl vara en reparation eller att ge information, kanske ta sig tid att sitta ner för att bara lyssna, ge rådgivning eller förklara och lugna. En optiker har också befogenhet att vid behov remittera till en ögonläkare.
— Vi är skyldiga att föra korrekta journaler på alla våra kunder och vi har ett fint samarbete med vården. För att kunna bli legitimerad optiker måste man bli godkänd av Socialstyrelsen, så vi är ju lite mitt emellan detaljhandeln och vården, berättar Helena.
Det är lika viktigt att kunden känner sig trygg med undersökningen och den produkt man valt tillsammans med optikern, som det är att kunna komma tillbaka och justera om man inte är helt nöjd. Då finns oftast Pia Enocsson i butiken för att hjälpa till. Hon har funnits i branschen i mer än 22 år som optikerassistent. Hon har ansvaret för verkstaden, där hon slipar in glas och gör reparationer på plats.
— Hon är helt ovärderlig och en riktig klippa, anser de bägge ägarna.
Idah och Helena är tydliga med sin verksamhetsidé och säger att det är ett aktivt val i deras sätt att driva företaget.
— Glasögon och linser är en process och måste få ta den tid det tar, berättar Idah. Vi vill inte tumma på den principen, varje kund ska få den tid som behövs helt enkelt, därför bokar vi alltid en timme för synundersökning.
Helena berättar vidare att de har samlade specialistkompetenser såsom tillpassning av nattlinser och speciella linser för komplicerade synfel. Det finns även kunskap kring förstoringshjälpmedel för synsvaga. Sådant tar extra tid både för utprovning och rådgivning.
Grönt är skönt
Samarbeten är bra, särskilt om det känns bra i hjärtat, tycker Helena. Det finns nu en given leverantör i butikens sortiment som är ett svenskt glasögonföretag, Taberg Eyewear.
— Det går att göra bra val även i vår bransch, där vi kan bidra till mindre utsläpp, berättar Idah. Taberg är en sådan leverantör, de jobbar med ett ekologiskt acetat i sin produktion, helt fritt från skadliga ftalater. De avstår också från att producera mer än de kan sälja och de har precis lanserat bågar som tillverkas i Sverige enbart mot beställning. I oktober kommer vi att ha en temavecka tillsammans, där klimat och hållbarhet kommer vara i fokus!
Det knakar i väggarna
Nu händer det saker bakom väggarna i butiken. Sågklinga och hammarslag hörs igenom byggplasten. Det byggs nu ut för att skapa ytterligare ett undersökningsrum. Syftet är att minska väntetiderna, nu kommer de båda optikerna kunna ta synundersökningar parallellt.— Ja nu blir det bättre flyt i verksamheten och vi kommer kunna jobba lite smartare! Vi har tillsammans mer än 50 års erfarenhet från branschen, det måste vi ta vara på och använda på rätt sätt, säger Helena. Vi har räknat ut att vi hittills undersökt ungefär 100 ögon per vecka i 2 år! Så det är tack vare alla våra kunder och deras behov vi nu vågar göra den här expansionen och det kommer bli så mycket bättre för alla.
Möjligheten att boka sin tid på hemsidan håller också på att sjösättas inom kort, även det en förbättring för att bli mer tillgängliga.
Den 5 september står allt klart och man öppnar upp butiken och firar med bågvisning! Boka datumet och kom in mellan 12.00-18.30 då Roy från Morel dukar upp sin kollektion av fina nya bågar, och Helena, Idah och Pia dukar upp med fika.
Du har också chans att vinna en båge!