Siljan News logo
Annons
En ny rörbro byggs nu på riskväg 70 i Idre, något som kunde ha varit första delen på breddningen av vägen, men bron är inte anpassad för den bredare väg som nu ska byggas i etapper. Foto Nisse Schmidt

Spaden i jorden för Idrevägen 2030

258 miljoner kronor avsätts till länsplanen för att ge riksväg 70 från Särnaheden till Idre ett efterlängtat lyft.

Det finns en bred enighet i Region Dalarna  och den regionala utvecklingsnämnden om att nu är det dags att prioritera väg 70 till Idre. Den nuvarande vägsträckan på drygt 19 kilometer är krokig med backkrön, men framförallt väldigt smal.

Länge har en upprustning av vägen lyfts från näringsföreträdare och kommunen. Den låg också inlagd i länsplanen för några år sedan, men lyftes sedan ur till förmån för väg 66 till Fagersta.

Nu är dock turen kommen till väg 70 till Idre.

— Vi avsätter nu 258 miljoner och använder ett snabbspår. Därigenom kan i bästa fall arbetena påbörjas 2030, säger Elin Norén (S) som är regionstyrelsens ordförande.

Birgitta Sacredeus ordförande i regionala utvecklingsnämnden. Foto: Pressbild

Birgitta Sacrédeus (KD), ordförande för regionala utvecklingsnämnden och gläds nu åt att vägen prioriteras i länsplanen.

— Formellt ska det nu passeras ett antal beslut, men nu är vi eniga i majoriteten, säger Birgitta om den majoritet som utöver Socialdemokraterna och Kristdemokraterna också består av Centerpartiet och Dalarnas sjukvårdsparti.

— Närmast ska ett beslut om Länsplanen tas den 23 september i regionala utvecklingsnämnden. Sedan ska det gå ut på remiss till kommunerna och i januari ska regionstyrelsen hantera frågan. Innan det slutliga beslutet ska tas så är vi framme vid regionfullmäktige om ett år, förklarar Birgitta den process som väntar.

—  Vi är ändå eniga i majoriteten och nu ska den här satsningen äntligen bli av så näringslivet i norra Dalarna ska få det lyft som den så väl behöver.

För att projektet ska bli verkligt och kunna komma till stånd väljer Region Dalarna att låta Trafikverket bygga om vägen som ett så kallat trimningsprojekt.

— Genom att använda den nya möjligheten som finns med att bygga om vägen i etapper så kan vi lägga 75 miljoner kronor om året under tre år, så ska vi klara av att bygga om vägen utan att tvingas bekosta en vägplan och bygga vägen i en etapp, säger Elin Norén.

— Nu finns möjligheten att använda 75 miljoner kronor och göra det under tre år i rad. De tidigare reglerna tillät endast 50 miljoner och då enbart under ett år.

Det innebär att vägen kommer att kunna börja byggas relativt snabbt om alla beslut nu går som planerat.

— Hade vi följt de tidigare reglera så hade det inte funnits någon möjlighet att börja bygga en väg förrän 2037, men nu är ambitionen att få spaden i marken redan 2030. Risken finns då också att kostnadsfördyringar hade knuffat en ombyggnad än längre bort i framtiden, säger Elin Norén.

Annons
Lars Ericson ordförande DIAB. Foto Nisse Schmidt

— Det här är verkligen glädjande och välkommet. Vi hade inte riktigt vågat tro att det skulle gå att få till en ny väg så här snabbt, säger Lars Ericson som är ordförande för Destination Idre som samlar fjällanläggningarna och en stor del av näringslivet runt Dalarnas nordligaste fjällvärd.

Trots att det nu ser ut att kunna bli en byggstart först om fem år så är det ändå betydligt snabbare än vad många ställt in sig på.

— Det här betyder väldigt mycket för oss som har verksamhet i området, säger Fredrik Nilsson, VD för Fjätervålens skidanläggning.

Att majoriteten nu är överens om att riksväg 70 till Idre ska in i länsplanen och också avsatt 258 miljoner kronor för den gör att det nu finns all anledning att tro att det ska bli en bredare och trafiksäkrare väg till Idre.

Än viktigare för att ett förverkligande av en ombyggnad av vägen är att oppositionen med Moderaterna i spetsen, också lyfter behovet av en bättre väg till Idre.

— Det här är något vi jobbat för länge och det är väldigt viktigt för näringslivet och trafiksäkerheten, konstaterade Carina Källström (M i Älvdalen) och Björn Ljungqvist (M) oppositionsråd, Region Dalarna när de besökte idreområdet för två veckor sedan och även i en debattartikel i Siljan News för ett par dagar sedan.

Annons
En ny rörbro byggs nu på riskväg 70 i Idre, något som kunde ha varit första delen på breddningen av vägen, men bron är inte anpassad för den bredare väg som nu ska byggas i etapper. Foto Nisse Schmidt