
Ris och ros till Dalatrafik
Dalatrafik har lovat att förbättra servicen till sina kunder. En trogen resenär berättar att det faktiskt blivit bättre. Men hon hann inte mer än ge beröm till Dalatrafik, så ställdes hennes buss från Mora till Falun in. Den information fanns inte i Dalatrafiks app.
— Jag var för tidig att berömma Dalatrafik, konstaterar den resenär som tog kontakt med oss.
Vi hade förra torsdagen en artikel om Dalatrafik som gjorde en kontroll i början av året på depån i Mora gällande linjebussar hos transportföretaget Transdev. Det är Transdev som kör bland annat linjetrafiken på uppdrag av Dalatrafik/Region Dalarna.
12 av 14 bussar underkändes, men de här kontrollerna gällde inte säkerheten på bussarna, poängterade Susanne Niklasson, som är chef för kvalitet och utveckling Region Dalarna, kollektivtrafikförvaltningen.
De här kontrollerna var mer av ”kosmetisk” karaktär, men nog så viktig för kunderna som ska få sitta i en ren buss med hela säten.
Vi diskuterade även kundnöjdhet med Niklasson och hon skickade över statistik. Den visar att Dalatrafik ligger i botten i Sverige när det gäller resenärernas betyg.
— Där har vi lite att jobba med, men vi gör allt vi kan för att bli bättre, kommenterade Susanne Niklasson.
I februari i fjol hade vi kontakt med en av de missnöjda resenärerna. Hon pendlar mellan hemmet i Älvdalen till Falun, där hon jobbar. Hon byter alltid buss vid resecentrum i Mora och ofta var det strul där, berättade hon.
Onsdag morgon tog samma resenär kontakt med oss igen. Den här gången ville hon berömma Dalatrafik.
— Undrens tid är inte förbi, det har blivit bättre att vara busspendlare, skrev hon i ett mail tidigt på morgonen.
Resenären spaltade upp de positiva som hon upplevde det:
– bussarna går och för det mesta i tid.
– busschaufförerna är trevliga och många kör så att resan känns bekväm och säker (men så var det kanske tidigare också).
– kundtjänst är trevliga och hjälpsamma.
Men det tog mindre än en timme, så kom ett nytt mail från resenären som då anlänt till Mora för att byta buss för vidare färd mot sitt arbete i Falun.
— Jag mejlade dig för tidigt. Tyvärr är Dalatrafik åter att känna igen. Jag kollade Dalatrafik-appen innan jag klev på för resa Älvdalen-Falun, men när jag kommer till Mora resecentrum har bussen Mora-Falun plötsligt ställts in.
Det var inget som appen upplyste om, poängterar resenären. Besviket försökte hon ta reda på varför bussen ställts in.
— Personalbrist står det på en info-tavla här, men buss som gått sönder sa de på kundtjänst när jag ringde. Där var det en otrevlig person dessutom, som meddelade att han inte tänkte lyssna på mig som ville att de snabbt ordnade ersättningsbuss/bil för oss som måste komma till Falun i tid.
Resenären berättade lite senare på dagen att det inte kom någon ersättningsbuss, att hon och övriga tvingades vänta i Mora tills nästa avgång som var en timme senare.

Det här var en tråkig händelse, som hon förstås hoppas var en engångsföreteelse. Hon hade ju annars goda erfarenheter från Dalatrafik den senaste tiden gällande att bussarna går i tid, trevliga chaufförer och att de på kundtjänst är trevliga och hjälpsamma.
Däremot är den i Älvdalen boende resenären kritisk till priset.
— I själva toppen i Dalatrafik har nog däremot inte några tydliga förbättringar skett, anser hon.
— Till exempel fortsätter de köra med gamla zon- och prismodellen fast regionfullmäktige fattat beslut om en ny som började gälla 1/1-24. Den nya innebär betydligt lägre pris på resor för oss som bor ”ute i busken” och åker långt.
— Men Dalatrafik hävdar att de arbetar med att införa den nya och fortsätter under tiden att använda den gamla. Regionfullmäktige är väl inte överordnad Dalatrafik som det verkar, skriver resenären i ett mail till Siljan News.
Vi sökte Susanne Niklasson eller någon annan ansvarig hos Dalatrafik, men alla var upptagna onsdag eftermiddag, fick vi besked om.
Vi gjorde ett nytt försök torsdag morgon. Niklasson var på sammanträde, men damen i växeln kunde förklara hur det hela ligger till:
— Det här med 1 januari var ett beslut som kom sent, tror det var i november. Men sedan blev det omprövning av det beslutet och då flyttades datumet fram. Allt ska anpassas till det nya biljettsystemet, vilket tar tid, så nu är det 1 mars som gäller.
Vi kan till sist berätta om resenären som pendlar Älvdalen-Falun, med byte i Mora, i dag rullade bussarna som de skulle igen, meddelande hon.