
Plocka ner skyltarna – enkla lösningen räcker inte
När man kör in i Evertsberg så är det 40 km/tim som gäller, men inte på den korta sträckan på Kapellrundan på väg 1026. Där är det plötsligt 50 km/tim.
I Evertsberg är det 40 km/tim på genomfarten och skyltarna vid infarterna till Evertsberg innebär att alla bygator också har den hastigheten, åtminstone är det hur många tolkar skyltningen. Alla utom en sträcka på 400 meter på Kapellrundan. Där är det 50 som gäller på den betydligt smalare vägsträckan. Något som är väldigt svårt att förklara tycker flera bybor.
Curt Ingedahl har vänt sig till Länsstyrelsen för att få samma hastighetsbegränsning i hela Evertsberg, det vill säga 40 km/tim. Det med en ny lokal trafikföreskrift för den korta väg 1026 som går från
Lösningen är ganska enkel, det är bara att plocka ner de två femtioskyltarna så är det 40 som gäller i hela Evertsberg, menade Curt.
Men det tycker varken Länsstyrelsen och Trafikverket. Sträckan på väg 1026 från Älvdalsvägen till kapellet är 400 meter och är inte en kommunal lokalgata. Därför är det inte kommunen som föreslår hastighet på vägsträckan.
Istället är det formellt Länsstyrelsen som beslutar efter samråd med Trafikverket, Älvdalens kommun och polis.
Väg 1026 är belägen utanför tättbebyggt område och är av så kallad självförklarande karaktär, så därför behövs ingen sänkning.

— Det handlar ju om att få en enhetlig hastighet inom hela Evertsberg, suckar Curt Ingedahl.
— Kör man in i Evertsberg så är det 40 som gäller överallt utom på de korta sträckan upp till kapellet, där är det plötsligt 50 km/tim. Det måste väl vara enklare att bara plocka ner skyltarna så blir det bra.
Istället för att göra det enkelt så ska nu det fortsätta att vara en ”fartsträcka” på Kapellrundan upp till kapellet.
Trafikverket vill inte ändra hastigheten och konstaterar att om inte kommunen inför lokala regler på de kommunala vägarna så är det bashastigheten 70 km/tim som gäller på övriga vägar. Det innebär att det är 40 genom byn på de stora vägarna men 50 km/tim på Kapellrundan och sedan 70 km/tim på övriga små byvägar, om det nu går att köra så fort.
— Det är kommunen som kan besluta om hastigheten på mindre vägar, annars är det bashastigheten som gäller, om det nu går att köra så fort, förklarar Johan Hed som är kommunpolis.
— Det är då förarens ansvar att köra på ett säkert sätt.
En lösning är att använda den fyrkantiga skylten för ”tättbebyggt område”. Då är det kommunen som kan agera, men någon sådan finns inte Evertsberg.
Så ersätts 50-skyltarna med 40 så hjälper det enbart för de 400 aktuella meterna. För det är basfarten 70 som gäller på de flesta kommunala vägar i hela kommunen om inget annat skyltats.