
Okända slipers placerade i Märbäck: ”Troligen gamla synder”
Inom kort, under juni, inleder Trafikverket upprustningen av järnvägssträckan Blybergssågen-Mjågen. Men redan nu finns lådorna med spik på plats vid lastkajen vid Märbäck. Det gör också en stor hög med gamla slipers.
Trafikverket förnekar att det är de som lagt slipersen på platsen.
— Hur dom hamnat där på plats vill ingen erkänna, troligen gamla synder vilket projektet åtgärdar när vi snart har produktionsstart, säger Peter Björklund som är projektledare från Trafikverket.
Peter Björklund kommenterar bilden på högen med slipers i Märbäck.
— Det är inga ersättningsslipers utan dom som ligger på plats, enligt bild, ska på deponi hos godkänd mottagaranläggning. Åtgärden sker vid produktionsstart juni 2025.
— Men de skulle ha markskydd under och ovan och bara vara där mindre än vecka enligt deras egen ansökan, säger Edita Pinxter som är ordförande i Myndighetsnämnden, men också Gåsvarvsbo.
Bilderna visar att de kraven inte uppfylls och då de inte täckts av vegetation och buskar visar att de inte kan ha legat där väldigt länge, utan kommit på plats relativt nyligen,

Edita uppger också att i beslutet i protokollet finns det beskrivet hur impregnerade slipers ska mellanlagras, ”Det ska finnas skydd under slipers och ovan så föroreningar inte lakas ur. Enligt Trafikverkets anmälan ska dessa få ligga på den anvisade platsen mindre än en vecka”.
— Nu har de legat i Märbäck sedan 12 maj. Jag var där 22 maj och träffade på en kille som satte grundvattenrör i Märbäck, på uppdrag från Trafikverket. Jag frågade honom vems slipers var och han sa Trafikverkets, att ingen gör något utan beställning.
— Det innebär att de nuvarande träslipers, totalt ungefär 10 000 stycken, som är impregnerade med giftig kreosot och klassificeras som farligt avfall, ska forslas bort tillsammans med förorenade massor för deponi, förklarar Edita.
Kristin Haga som är enhetschef på samhällsenheten uppger i ett mail till Edita Pinxter att deras efterforskningar visar att det är oklart varifrån sliparna kommer.
”Nu finns två alternativ. Trafikverket kan polisanmäla dumpningen av slipers, då får den ligga kvar tills utredning eventuellt sker. Sannolikt läggs utredningen ner, det brukar bli så säger de.Andra alternativ är att Trafikverket snarats kör bort alla gamla slipers. Jag förordar det alternativet och kommer att skicka en skriftlig framställan om det i morgon bitti om jag inte hör nåt annat”.
Myndighetsnämnden i Älvdalen har godkänt arbetet med en rad krav, men i underlaget framgår också att träslipers ska bytas mot betongslipers. Något som inte Trafikverket avser att göra.
”De sliprar som Trafikverket bygger in i anläggningen är godkända, men dialog med Älvdalen kommun pågår”, uppger Trafikverket.
På Myndighetsnämndens nästa möte finns också en punkt om klagomål på upplag av slipers med mera.
— Det handlar just om det här upplaget av slipers, bekräftar Edita Pinxter.
Inom kort börjar också arbetet med att åter göra järnvägssträckan farbar fram till ändkajen vid Mjågen.