
Nytt tullhus i Idre dröjer – utredningar pågår
I över två år har tullen i Idre hållit till i inhyrda moduler – i väntan på att en ny tullstation ska byggas i Idre – och väntan lär fortsätta ett tag till. Men nu har det börjat hända saker.
Tull och polis huserade i samma lokaler under en lång följd av år i Idre. När polisen i Idre behövde växa med utökade lokaler, anpassade till nya säkerhetskrav, innebar det att det inte längre fanns plats för tullen i samma byggnad.
Till vintern 2023 flyttade därför tullen tvärs över gatan till inhyrda moduler som stängslades in. Där har tullen sedan varit kvar, medan planerna på ett nybygge sakta tagit små steg framåt. Ett bygge som det kommunala bostadsbolaget Nodaf avser att genomföra och sedan hyra ut till Tullverket.
Men ännu har ingen byggnation kommit igång, och tullpersonalen sitter kvar i den tillfälliga modullösningen.
För att tullen ska kunna fungera behöver den nya tullstationen ligga där modulerna nu står. Några alternativ finns i princip inte, eftersom två av vägarna till och från Norge passerar just där.
Varför har då byggnationen dragit ut på tiden?
– Det krävs en ny detaljplan, och det finns framför allt två utmaningar, förklarar Johan Olsson, som är planarkitekt i Älvdalens kommun.
– Den ena handlar om att Storån är ett Natura 2000-reservat, och här blir det också fråga om att det krävs strandskyddsdispens. Den andra är Trafikverkets uppfattning att Foskrosvägen måste höjas.
– Det är framför allt strandskyddet som är utmaningen och inte skyddsvärd natur, säger Johan Olsson.
För att gå vidare har det tagits fram en lista över vilka utredningar som krävs.
– Det handlar till exempel om översvämningsrisken, och vi tar nu in offerter på naturvårdsinventeringar, säger Johan Olsson.
På platsen ligger också Idres tidigare vattentäkt, som fortsatt är reservtäkt – även om platsen under många år använts som återvinningsstation och uppställningsplats för tunga fordon, trots att den ligger inom skyddsområdet för vattentäkten. På platsen finns fortfarande Idres återvinningsstation, och där ligger också dumpade rester från bygg- och vägarbeten.
Tullen håller nu till i en modullösning mellan Storån på ena sidan och Foskrosvägen på den andra. Foto: Nisse Schmidt
– När det gäller den gamla vattentäkten ska den skyddas vid ett nybygge. Sedan krävs det tillstånd för att få bygga strandnära, men där pågår det diskussioner mellan Tullverket och Länsstyrelsen, förklarar Johan Olsson.
Det förs också diskussioner mellan Tullverket och Trafikverket om höjning av Foskrosvägen.
Det som är en utmaning med valet av plats är risken för översvämningar vid högvatten och vårflod.
– Själva byggnaden kommer att höjas för att klara ett högt vattenstånd, men sedan handlar det också om att vattnet då inte ska leta sig fram på nya vägar och nå Foskrosvägen, säger Johan.
Eftersom det är kommunens mark är det antagligen det kommunala fastighetsbolaget Nodaf som får uppdraget att bygga och hyra ut lokalerna till Tullverket.

– Det kommer att bli en stor byggnad, och det här är en byggnation som vi gärna ser görs i samspel med kommunen och Nodaf, säger Thomas Kjellsson, som är vd för Nodaf.
Tidigare fanns en tänkt placering på andra sidan vägen, men Tullverket har varit tydliga med att det är just på den här platsen de vill vara, utifrån sitt behov av att vara i anslutning till vägkorsningen.
– För vår del handlar det om ett stort uppdrag, och får vi till det här innebär det att vi med utökade kvadratmeter kan få en bättre grundservice för Idre när det gäller personal.
För den tidigare placeringen fanns en beräknad kostnad.
– Prisbilden är inget jag vill kommunicera i nuläget, men det har antagligen blivit dyrare nu – och det beror framför allt på utökade säkerhetskrav, säger Thomas Kjellsson.
Förhoppningen är att detaljplanen, som möjliggör byggnationen av det nya tullhuset, ska kunna gå ut på samråd efter sommaren.