
Ny taxi på väg till Idre – Micke Persson satsar på taxiservice
Idre Fjäll och Idre Himmelfjäll har under hösten efterlyst en taxiservice för framförallt de korta transporterna mellan fjällanläggningarna. För längre transporter finnas Roland Svensson taxi i Foskros 19 kilometer från Idre by.
— Jag hade nog tänkt pensionera mig nu till nyår, men jag är inte nöjd med att fjällanläggningarna talar om att det inte finns någon taxiservice i området, så nu kör jag vidare ett år, säger Roland Svensson.
— Jag finns här och tar gärna lite länge resor, men jag åker i regel inte två mil från Foskros för en resa mellan Idre Fjäll och Idre Himmelfjäll. Det är inte lönsamt och jag tar ingen framkörningsavgift från Foskros utan följer taxametern, säger Roland.

Avsaknaden av taxi för de kortare resorna i Idre har under jul och nyårshelgen fått sociala medier i Idre att svämma över med förfrågningar om hjälp med transporter och löfte om bra betalningar.
Nu rycks de extra pengarna snart bort, för nu har Mikael Persson som driver Carstyle i Älvdalen inlett pappersarbetet med att få klart ”Trafiktillståndet för persontransporter”.
— Jag har kört taxi tidigare och har taxilicens. Så löser det sig enbart med trafiktillståndet så ska jag snart vara på rull, lovar Micke.
Micke Perssons företag Carstyle var ett av de företag som drabbades väldigt hårt av konkursen i moraföretaget FH Tech. En bra bit över två miljoner försvann för Carstyle i konkursen och inte minst måste moms betalas på skickade fakturor som företaget aldrig fick betalt för.
— Undan för undan har vi klarat oss igenom konsekvenserna av den konkursen. Jag hoppas verkligen att jag ska kunna rädda båda mina företag. Personalen har fått lön hela tiden och jag har kunnat hålla dem sysselsatta genom att bland annat hyra ut dem till andra företag.
Parallellt med arbete med att rädda företaget har Micke också kunna köpa tillbaka en lastbil och en bärgningsbil.
— De har gett oss en hel del inkomster, även om det blivit många timmar bakom ratten, ler Micke.
— Just nu är bärgningsbilen på väg till Idre för att hjälpa tre fordon.
Det är snart också Micke med en ny taxibil.
— Nja vi ska väl göra i ordning en minibuss och vi har ju egen verkstad så där kan vi göra det mesta av jobbet, utom att montera taxametern.
För det blir en traditionell taxi.
— Jag aldrig ens funderat på Uber. Jag tror att det är en vanlig taxi som är bäst. Sedan får vi se hur det blir till sommaren. Finns det inte underlag i Idre så får vi ställa av bilen eller skicka den till någon badort i södra Sverige, funderar Micke.
Så fort Trafiktillståndet är på plats efter det att myndigheterna startat upp efter helgerna ska Micke börja köra i Idre.
— Tanken är sedan att jag ska hitta en chaufför i Idre eller Särna. Jag är beredd att hjälpa till med del av kostnaden för taxilicensen. Sedan får jag hoppa i vid behov och då kan ju samtidigt ta upp bärgningsbilen och ha den som ett alternativ för eventuella bärgningsuppdrag. Tanken med bärgaren är ändå att den främst ska rulla för Carstyles transporter av de bilar vi bygger om.
Micke missade visserligen storhelgerna runt jul- och nyår, men ska sedan hoppas han kunna vara igång så snart som möjligt.
Roland Svensson är skeptisk till planerna på en taxi i Idre.
— Det är så få som är beredda att betala för transporter på Idre Fjäll, det blir svårt att köra med lönsamhet. Taximarknaden i Idre dog när danserna på Idre Fjäll upphörde och Sverige-Taxi kapade åt sig de offentliga resorna, menar Roland.
Det hindrar inte Micke Persson för att ta sig an ett nytt uppdrag och ge en taxibil i Idre en chans.