
Kvinnorna i majoritet vid bandvagnsutbildning i Älvdalen
Att köra bandvagn var länge ett manligt uppdrag, men i Älvdalen kliver nu en grupp kvinnor in bakom ratten i kommunens bandvagnar. Det när Bilkåren utbildade en grupp nya bandvagnsförare åt FRG, Frivilliga Resursgruppen.
— Jättekul att intresset för att lära sig köra bandvagn är så stort, säger Mariell Herrdin som är biträdande säkerhetschef och beredskapssamordanare i Älvdalens kommun. Hade det funnits en plats över så hade jag gärna tagit den då det skulle ha varit kul att kunna köra bandvagn.
— Men samtidigt så skulle mitt uppdrag i kommunen och på räddningstjänsten förhindra mig att jag själv satte mig i en bandvagn om det skulle uppstå en sådan situation att det skulle behövas.
När Mariell fick kunskap om att det Bilkåren planerade en utbildning för bandvagnsförare på Älvdalens skjutfält, var hon snabb med att sprida budskapet inom FRG i Älvdalen och snabbt fylldes kursen med åtta deltagare.
— En bandvagn är väldigt användbar. Den tar sig fram där inget annat kan göra det. Att ha bandvagnar i kommunen är bra. Det kan ju handla om snöväder där hemtjänsten kan behöva hjälp att nå en brukare eller om det skulle bli översvämningar eller vid skogsbrand. Behoven kan uppstå och då är det värdefull att också ha flera förare, säger Mariell.
Inom FRG så handlar det om att rycka ut när behov uppstår, om man kan.
— Det finns ingen jourtjänst utan det är den som kan komma ifrån på kort varsel som ställer upp.

Under tre dagar fick de åtta deltagarna lära sig både teori och praktik, inklusive tuff körning.
Älvdalens kommun har två egna bandvagnar, en av dem är en utlånad till Evertsberg för skidspårsarbete. Sedan har räddningstjänsten bandvagnar i Storsätern, Idre, Särna och Älvdalen.
Bandvagnar som i regel hanterats av personal från räddningstjänsten men nu har ytterligare åtta förare utbildats i Älvdalen, fem kvinnor och tre män.
De är medlemmar i FRG och har då möjlighet att kombinera uppdraget i FRG med ett annat uppdrag.
— En fördel är att skulle det uppstå en situation som kräver räddningstjänstens insats så kan någon av de utbildade från FRG köra bandvagn, därmed kan en brandman användas till de övriga räddningsarbetet, förklarar Mariell.

— Det här var jättekul och jag har ju kört en del skogs- och jordbruksmaskiner, men aldrig en bandvagn tidigare, berättar Alfhild Sehlin som är en av deltagarna på bandvagnskursen.
— Jag är ju med i FRG sedan tidigare liksom och ser ett värde i att kunna rycka in och hjälpa till om det skulle behövas. Sedan gillar jag ju att köra maskiner så när det här kom upp så bar det lätt att hoppa på det. Sedan är det ju värdefullt att vi kan hoppa in och hjälpa till om det skulle behövas.
Utöver att lära sig köra bandvagnen med allt säkerhetstänk, så fick gruppen också lära sig att skruva och serva maskinerna.
— Vi fick bland annat lära oss att byta band på dem och det blev ett lagarbete för att klara det.
— Det var nog tur att vi började med teoridelen, för det var tre tuffa dagar där vi var ganska slutkörda efter utbildningen och på söndagseftermiddagen var det trötta hjärnor, säger Alfhild efter den 16 timmar långa kursen.
— Det här är en gedigen utbildning som ger gruppen en värdefull kunskap som de nu får och inte minst när det gäller fordonskontroll och säkerhet, säger Calle Jacobsson som följde utbildningen för kommunen och räddningstjänstens del.
Bandvagnskursen är inget som ingår i FRGs grundutbildning.
— Det här är något som de nu får utöver den ordinarie utbildningen, förklarar Mariell.
— Nu får de den utbildnings som krävs för att kunna köra bandvagn. Sedan måste de göra repetitionsutbildning för att behålla kunskapen, säger Jesper Björling som var en av de två instrukturerna.
— Det är jätteviktigt att om det händer något, så ska man kunna hjälpa till, säger Alfhild Sehlin, en av åtta nyutbildade bandvagnsförare i Älvdalen.