Siljan News logo
Annons
Självkörande buss i norska Stavanger.

Grönt ljus för projektet med självkörande bussar

I dagarna har det blivit klart med finansieringen av projektet med självkörande bussar i Sälen och Idre.

Annons

Det är projektet SITE destinationsutveckling, (Sälen-Idre-Trysil-Engerdal), som nu jobbar med mobilitet som beviljats bidrag för att gå vidare och nu lansera självkörande bussar.

— Vi har beviljats 8 miljoner i ett projekt för åren 2025-2027, berättar Frida Torsein, som jobbar med SITE.

— Tanken är att det ska komma mer information vid en pressträff, men vad som nu väntar under nästa år är att söka de trafiktillstånd som krävs av Transportstyrelsen. Sedan kan bussarna börja rulla under 2027.

Robin Andersson, Sälen Buss, Tobias Forngren, Freelway Tina Ohlsson, projektledare SITE Destination och Anders Bjernulf, Destination Sälenfjällen vid ett tidigare möte om olika mobilitetsfrågor.

De sträckor och turer som kan bli aktuella handlar om en del av skidbussens tur på en sträcka av två kilometer där det i dag råder hastighetsbegränsning.

I Idre är det sträckan mellan Idre Himmelfjäll och Idre Fjäll som kan bli aktuell med en självkörande buss.

Projektet är en del av SITE Mobility och genomförs i samarbete med bland annat Älvdalens kommun, Skistar och Idre Fjäll. Målet är att testa och utveckla tekniken och affärsmodeller för eldrivna, självkörande bussar genom testkörning i Idre och Sälen.

Siljan News skrev om projektet i våras och och nu rullar snart bussarna ut för testkörning i Idre och Sälen.

Just självkörande bussar kan bli värdefullt när det gäller att hantera väntade bristen på busschaufförer.

— Det stämmer, vi ser en stor brist på förare för både bussar och taxi, säger Robin Andersson på Sälenbuss, som ingår i projektet.

— För vår del är det en stor chans att som ett litet familjeföretag få ingå i ett sådant här projekt. Normalt är det enbart de stora bussbolagen som får en chans att vara med i sådana här spännande projekt. Nu får vi också vara med på ett tidigt stadie.

Robin var en av dem som var med på ett besök i Stavanger, där systemet med självkörande bussar kommit igång, även om det fortfarande sitter en chaufför bakom ratten.

— Det visade sig att bussen klarade 99 procent av körningen på egen hand och en återstående procenten var vid sådana tillfällen där busschauffören reagerat och rört ratt eller broms när han inte litade helt på bussen.

— Vad jag förstår så ska nu chauffören i Stavanger flyttas till ett passagerarsäte som nästa steg med de självkörande bussarna i Stavanger, säger Robin.

Annons
Skidbussens chaufför ska kunna släppa ratten när skidbussen i Idre och Sälen kan bli självkörande. Arkivfoto Nisse Schmidt

När bussarna väl börjar rulla i Idre och Sälen så blir det med en chaufför bakom ratten som åker med under den första tiden. Men då ska bussens kameror ha lärt sig vägsträckan och egentligen klara färden utan hjälp.

Med det beviljade bidraget som stöds av  många medfinansiärer där kommunerna redan är med och stödjer SITE-projektet som medfinansiärer. Totalt är projektet beräknat till 8 miljoner kronor.

En första självkörande buss testas sedan oktober i Göteborg  mellan centralstationen och Lisebergs station. Det är en turkiskbyggd Kasan. Tidigare har mindre fordon testats i Linköping.

Ytterligare ett mobilutetsprojekt väntar nu på beslut om finansiering. Det handlar om att använda drönare för transporter.

Läs även: