
Fjällexpressen till Grövelsjön och Masexpressen till Fjätervålen
Fjällexpressen är för många det bästa alternativet att ta sig till Dalarnas fjällvärld från södra Sverige. Till i år förlängs också linjen till Dalarnas nordligaste utpost, Fjällstationen i Grövelsjön.
Masexpressen och Fjällexpressen är två bussbolag som knyter ihop Dalarnas fjällvärld med Stockholmsområdet och södra Sverige längs västkusten.
Inför vintersäsongen 2024/2025 kommer Masexpressen att trafikera sträckan Stockholm–Mora–Idre–Idre Himmelfjäll–Idre Fjäll–Fjätervålen fyra gånger i veckan. Restiden från Stockholm till Idre är sex timmar och sedan ytterligare knappa timmen till Fjätervålen via Idre Himmelfjäll, Idre Fjäll och Grängesåsvallen.
Fjällexpressen når dalafjällen med bussar från Stockholm via Falun- Rättvik-Mora till Sälen och vidare till Idre och Grövelsjön eller turen från Malmö längs kusten till Göteborg och sedan över Malung upp till Sälen.
I Sälen blir det bussbyte för de som ska vidare mot Trysil, som liksom Grövelsjön är en ny destination, eller till Idre och vid Idre Himmelfjäll och Idre Fjäll upp till Grövelsjön.
I Sälen stannar bussen både i Transtrand, Sälens by och vid alla skidanläggningarna.

Den nya sträckningen till Grövelsjön innebär tre nya stopp.
— Här stannar bussen i Sågliden och vi åker ner med vår bil och möter de gäster som kommer, så de behöver inte åka upp till Fjällstationen och tillbaka till Lövåsen, säger Anders.
Bussen stannar även vid Storsätra Fjällhotell på sin väg till Fjällstationen.
— Vi gläds åt att nu få en bussförbindelse med södra Sverige då vi vet att många av våra besökare kommer från just södra Sverige, säger Anders Doverskog.
Utmaningen har handlat om körtider för chaufförer för att kunna fortsätta upp till Grövelsjön.
— I höstas kontaktade Tim Svensson på Fjällexpressen mig om att de sannolikt inte kunde drifta Fjällexpressen till Idre, bland annat för att de inte hade boende till chauffören, säger Frida Torsein, verksamhetsansvarig på Destinationsutveckling Idre.
— Nu har det löst sig så bra att Fjällexpressen inte bara åker till Idre, den fortsätter vidare till Grövelsjön.
Samtidigt får också Fjätervålen en busslinje från Stockholm när Masexpressen rundar Idre Fjäll och går upp till Fjätervålen, där busschauffören får sin övernattning.

Att finna en lösning med ett boende på fjällturistorterna är en utmaning, men nu har bussturerna till Idreområdet fått en välkommen lösning.
— Nu har vi löst det genom att kunna erbjuda övernattning, förklarar Anders Doverskog, som driver Lövåsgårdens Fjällhotell.
Det innebär att chauffören får den nödvändiga vilan på det klassiska fjällhotellet på Långfjällets sluttning.
— Det är flera år sedan som Fjällexpressen fortsatte upp till Grövelsjön.
— Därför är det så skönt för hela området att vi nu fått till en lösning som gör att vi nu har en bussförbindelse med både Stockholm, men också Malmö och Göteborg, säger Anders.
För de resenärer som kliver på i Malmö, en tur som enbart går en gång i veckan, så handlar det om 15 timmars bussresa. Från Göteborg och Stockholm handlar det om två turer i veckan som tar drygt tio timmar.
— Det här betyder väldigt mycket för hela området att både Fjällexpressen och Masexpressen nu förlänger sina linjer. Sedan har vi ju också skidbussen som betjänar skidanläggningarna runt Idre och även går ner på Idre by, säger Frida Torsein.