Siljan News logo
Annons
22092 Idre Fjäll med Lars Fagrell och elmoppe Foto Nisse Schmidt

Elmopeder kompletterar fyrhjulingar på Idre Fjäll

Vintertid är det snöskoter som gäller för pistörer, snöläggare och liftservice på Idre Fjäll, precis som på andra skidanläggningar.

Sommartid och under försäsongen är det fyrhjulingar som används, men nu har fyrhjulingarna kompletterats med två elmopeder.

— Visst är de lite dyra i inköp, men inte jämfört med en fyrhjuling, säger Lars Fagrell, som är verksamhetsansvarig för driftavdelningen och ansvarig för liftar och pister på Idre Fjäll. Det när han ljudlöst kommer susande till en av de stora snöhögarna på elmopeden.

— Vi testar de här och har insett att de är väldigt användbara, till exempel för skidpatrullen som varje morgon inspekterar cykellederna. Tidigare använde vi ofta fyrhjulingarna, men de är många gånger för breda för de smala cykellederna.

Driftskostnaderna för fyrhjulingarna är också höga och inte minst service och reparationer.

— En sådan här elmoped är ingen superavancerat konstruktion. Den har bara två elmotorer, en i varje hjulnav samt ett stort batteri. Så det är en ganska enkel och driftsäker konstruktion, dessutom väldigt smidig när man vill ta sig ut på något och inte behöver ha med sig stora grejor.

Annons
Lars Fagrell och en av fjällets två elmoppar. Foto Nisse Schmidt

Mopeden är en så kallad EU-moppe och får köras med vanligt körkort eller AM-kort.

— Därför passar den väldigt bra i vår verksamhet här på fjället.

Sist men inte minst handlar det också om en miljövinst med eldrift, men också att utan buller susa runt på cykelleder eller olika inspektioner på fjället.

Annons

Idre Fjäll har också beställt eldrivna snöskotrar för vinterbruk.

— Tyvärr är det väldigt långa leveranstider på sådana, säger Lars Fagrell.

Sälen har nu fått sina första två elsnöskotrar efter flera års väntan, medan Storklinten i Boden har varit testanläggning för utvecklingen av en finsk modell.

De elektriska snöskotrarna blir dyrare i inköp en konventionella snöskotrar, men sedan billigare i drift. Både den modell som Skistar valt från kanadensiska Taiga eller den finska Aurora Powertrain, som beräknas kunna levereras i december klarar upp till 100 kilometer. Något som räcker mer än väl för det normala bruket i en skidanläggning där det samtidigt inte behöver vara så långt till en laddstation.

Läs även: