Siljan News logo
Annons
250704 Älvdalen Renoveringen av järnvägsspåret gjorde myndighetsnämndens ordförande Edita Pinxter jävig. Foto Nisse Schmidt

Edita tog strid – inte jävig när det gäller kreosotimpregnerade slipers

Edita Pinxter tog strid i myndighetsnämnden för att få delta i beslutet om hanteringen av de slipers som nu ska ersättas med nya.

Ordföranden i Myndighetsnämnden Edita Pinxter (C) ansågs av myndighetsnämnden övriga ledamöter vara jävig när ärenden angående järnvägsupprustningen genom Gåsvarv till Mjågen hanterades i juni. Det då hon bodde i Gåsvarv angående ett ärende som berörde intilliggande Märbäck. Även Karin Bogg (C) ansågs jävig då även hon bodde i Gåsvarv.

— Jag kan ju inte var jävig för jag bor i Gåsvarv när ärendet handlar om Märbäck, säger Edita Pinxter.

— Isåfall måste ju Peter Egardt vara jävig om ett ärende berör Kyrkbyn, menar Edita Pinxter.

De beslut som de övriga i nämnden då beslöt överklagades och Edita Pinxter kallade till ett nytt möte i augusti för att beslutet skulle bli korrekt.

— Det stod då klart att det inte var någon mening att jag närvarade jag ansågs vara jävig, säger Edita.

Beslutet blev nu att godkänna Trafikverkets ansökan med en rättelse av att ersätta de gamla kreosotimpregnerade med nya mindre giftiga slipers av trä istället för av betong som ursprungligen avsågs. Samtidigt ställdes krav på kompletterande provtagning av mark och grundvatten.

När ärendet om mellanlagringen av träslipers åter var på bordet vid myndighetsnämndens möte den 27 augusti vägrade Edita att lämna rummet trots uppmaning om det.

— Jag motiverade min närvaro med att jag ville kunna reservera mig mot ett beslut om det skulle strida mot min uppfattning. Det kan jag inte göra om jag inte får delta i själva beslutet, förklarade Edita.

— Jag bor i Gåsvarv, men berörs inte av miljöproblem eller risk för förstört vatten då jag har kommunalt vatten. Sedan handlar ärendet inte om Gåsvarv utan mellanlagringen vid Märbäck, betonade Edita.

Editas argumentation ledde till att hon fick sitta kvar som ordförande och delta i beslutet som landade i att nämnden biföll Trafikverkets anmälan om mellanlagring av avfallet i Märbäck. Uttjänta slipers får lagras i Märbäck i maximalt en vecka.

Likaså beslöt myndighetsnämnden att uppdra till förvaltningen att utöva tillsyn så att Trafikverket följer åtagandet.

— För mig är det viktigt att se till att beslutet skyddar de boendes miljö och hälsa. Nu är beslutet ändrat så att det enbart handlar om en plats vid Märbäck och att slipers bara får ligga på skyddat underlag under maximalt en vecka.

När det gäller att förvara slipers på en plats så sker inte det.

Annons
Gamla kreosotimpregnerade slipers ligger vid sidan av banvallen i norra Gåsvarv. Foto Camila Ekelund

Camilla Ekelund bor i Gåsvarv och hon har skickat bilder på hur slipers ligger längs spåret genom norra Gåsvarv och där blir de liggande innan de transporteras till lagringsplatsen vid Märbäck.

— Nu har de ju också ett lager vid stationen i Gåsvarv och så skulle det ju inte vara, säger Hans Andersson, som dokumenterat den stora högen med bilder.

— Då de ska skickas vidare så förstår jag inte varför man inte lägger dem i en container. Det måste vi alltid göra med restvirke när vi bygger hus på Himmelfjäll, säger Hans Andersson.

— Det som jag reagerar mest på är ändå hur kommunen har valt att klassa sträckan som mindre känslig mark. Det bor ju människor alldeles intill spåret och det skulle ha varit en helt annan klassning på den delen av sträckan, menar Hans Andersson.

Hans påpekar också att den  miljörapport som tagits fram med syfte att järnvägen ska kunna nyttjas för järnvägstrafik utan hälsorisker och att bekämpningsmedlet duron och metaboliter överstiger riktvärdet för MKM (mindre känslig markanvändning).

Trafikverket har överklagat myndighetsnämndens krav från i beslutet den 11 augusti vad gäller provtagningar på platser utanför den anmälda upplagsplatsen för träslipers.

Annons
Gamla kreosotimpregnerade slipers ligger upplagda intill stationen i Gåsvarv. Foto Hans Andersson