Siljan News logo
Annons
Hotade båthus vid Evertsbergssjöarna. Foto Nisse Schmidt

Båthusbeslut överklagat – polisanmält av myndighetsnämnden

Det blev inget beslut om de tre båthusen vid Ågångssjön i Evertsberg. Det eftersom kommunens tidigare beslut om att neka strandskyddsdispens är överklagat av Ågångssjöns samfällighetsförvaltning. Samtidigt så valde Myndighetsnämnden att polisanmäla ägarna till båthusen.

— Vi får avvakta ett beslut om strandskydd innan vi kan gå vidare med ett beslut om olovlig byggnation, säger Tina Wahlström, som är ny ordförande i myndighetsnämnden, där hon efterträder Edita Pinxter.

Genom att ärendet om strandskyddsdispens inte vunnit laga kraft så skjuts beslutet om att flytta de tre båthusen, som hamnat någon meter utanför det område där de skulle ha stått, upp.

Istället för att hantera frågan runt olovlig byggnation så har nu myndighetsnämnden polisanmält ägarna av de tre båthusen för överträdelse av miljöbalken.

Annons
Hotade båthus vid Everstbergssjaörna. Foto0 Nisse Schmidt

I en lång skrivelse har föreningen bemött beslutet att nu neka dem strandskyddsdispens och i förlängningen riskeras att bestraffa för olovlig byggnation. Något som innebär både byggsanktionsavgifter och att båthusen måste flyttas och marken återställas. Därtill kan det komma ett straff för brott mot miljöbalken.

Det som åberopas i överklagan är att båthusen står på mark som är ianspråktagen med giltiga bygglovsbeslut och med strandskyddsdispens.

Det poängteras också att marken används utan att påverka allmänhetens tillgång eller naturvärden. Båthusen är också byggda på anvisad plats i samråd med kommunens handläggare och ej frångått beviljade ansökningar. Att de råkar stå marginellt utanför strandskydddispensen spelar i sammanhanget mindre roll.

Att båthusen är uppförda där de står beror på terrängen med ett avrinningsdike och vägtrumma. Att flytta in dem på området är i svårt, i princip omöjligt. Sedan behöver ju ett båthus helt naturligt ligga med direktkontakt med vattnet.

Niklas Broberg är en av talesmännen för föreningen.

— Att flytta dem och samtidigt inom området som beviljats för båthus få plats med de nio båthus som ska erbjuda plats, det går bara inte, säger Niklas.

—  De är byggda och slutbesked har beviljats, konstaterar Niklas.

Skulle de tre båthusen flyttas eller nio båthus uppföras på den aktuella ytan som är undantagen strandskydd, så skulle allmänheten bli betydligt mycket mer utestängd från strandkanten än vad som nu är fallet.

Annons

Det som hänt är att kommunen räknat ut att båthusen inte står helt inom det område där strandskyddet är undantaget. Utifrån det valde också myndighetsnämnden att göra en polisanmälan, som något de enligt nämndens protokoll är skyldiga att göra.

Att flera av båthusen stått längre än tio år borde innebära att ärendena är preskriberade, men där finns ett undantag i miljöbalken som gör att det inte finns någon preskriptionstid för överträdelser, skriver nämnden i sitt beslut.

— Föreningen har handlat i god tro och den inmätning som gjordes när detaljplanen antogs är inte lika noggrann som när den sker med dagens teknik. Att kommunen då återkommer nu sedan de tidigare godkänt placeringen är inte rätt. Båthusen är placerade där de står utifrån god tro, betonar Niklas Broberg.

Det som föreningen och många andra reagerar på är att kommunen använder en inhyrd konsult som retroaktivt gör en ny tolkning.

Annons
Tre av båthusen som hamnat utanför det utpekade strandskyddsområdet. Båthus sm nu riskerar att få rivas. Foto Nisse Schmidt

I en summering i överklagandet räknar föreningen upp nio punkter som bör göra att strandskyddsdispens beviljas.

1. Beviljade bygglovsbeslut med strandskyddsdispens finns. Länsstyrelsen har redan beviljat omfattningen av båthus/båthusområdets yta.

2. Området är i anspråkstaget utifrån detaljplanens syfte, utan betydelse för strandskyddets syften.

3. Båthusen måste ligga vid vattnet för att fylla sin funktion.

4. Alternativ plats saknas, övriga båthusplatser ianspråktagna, praktiska hinder gör flytt omöjlig.

5. Ingen faktisk påverkan på allmänhetens tillgång eller naturvärden föreligger.

6. Etablerade förhållanden och proportionalitet talar för dispensen.

7. God tro och ursprunglig avsikt.

8. Avvikelserna redan prövat 2017, 2024 utan rättelse.

9. Avslaget uppenbart oproportionerligt, ger betydande konsekvenser ändrar tidigare

Ärendet om överklagande av kommunens nej till strandskydd ligger nu hos Länsstyrelsen.