Siljan News logo
Annons
Foto: Calle Danielsson

Pilotprojekt får nytt uppdaterat system

Trafikverket moderniserar och digitaliserar järnvägen i Sverige. Förberedelser och arbeten görs bland annat för ett uppdaterat nytt signalsystem, ERTMS, European Rail Traffic Management System.

— Om jag har förstått den hela uppgraderingen rätt så ersätts ERMTS-R nivå 3, som infördes på test 2012, med ERMTS nivå 2. Det är väl i sig en förutsättning för att kunna köra persontåg på banan, men det är ingenting nytt utan följer det som har beslutats och kommunicerats sedan tidigare, säger Fredrik Jarl (C) kommunstyrelsens ordförande i Gagnefs kommun.

På Västerdalsbanan är man nu snart klar med installation av det nya systemet. En sträcka som byggts ut i etapper och som beräknas vara klart kring årsskiftet 2025/2026. Sträckan man nu jobbat med att installera på sträcker sig mellan Borlänge och Malung.

Systemet bygger på att det ska vara digitalt och öka säkerheten. Då kan man ha tätare tågsätt och samtidigt höja hastigheten på tågen. På vissa delar har hastigheten varit begränsad till 40 kilometer i timmen.

Annons
Skärmbild på ERTMS, European Rail Traffic Management System som används av lokföraren.

Den största skillnaden mellan det nya digitala signalsystemet och konventionella signalsystem är att de optiska ljussignalerna vid spåret ersätts av radiokommunikation. Lokföraren får signalbeskeden direkt in på en skärm i loket.

— Vansbro kommun tillsammans med kommunerna längs Västerdalsbanan (Malung-Sälen, Gagnef och Borlänge) har en gemensam förening, Västerdalsbanans intresseförening, och via den har påverkansarbete gjorts under många år för att öppna upp trafik igen längs Västerdalsbanan, säger Catarina Willman som är kommunchef i Vansbro kommun.

Men för Västerdalsbanan är det egentligen ingen nyhet. Redan för drygt 20 år sedan tog Trafikverket beslut om att införa ett testsystem på sträckan mellan, Repbäcken, Rågsveden och Malung.

Annons

Västerdalsbanan valdes då som pilotbana för ERTMS Regional, utifrån att man ville få med så många kriterier hos en lågtrafikerad bana som möjligt och samtidigt minimera påverkan på trafik och driftledningscentral. Västerdalsbanan har ingen genomgående trafik, antalet fordon som regelbundet trafikerar banan är begränsat och är ett typexempel på en lågtrafikerad bana med föråldrad teknik och hade därmed just de förutsättningar som man önskade för att få viktiga erfarenheter i inledningsskedet.