Siljan News logo
Annons
Tina Halvarsson, Anneli O’Connor och Elin Öhrn. Foto Anders Karlsson.

Timmar i förberedelse blir minuter med AI

Elever som tar hjälp av AI ifrågasätts på många håll, men nu har tre engelskalärare från Vansbro varit på en fortbildningskurs om hur man kan använda sig av AI i sitt eget arbete.

— Vi hade en intensiv vecka, men vi fick lära oss så mycket som förenklar och effektiviserar vårt arbete. Både planläggning och framtagande av material till våra elever. Något som kommer att göra att vi kan fokusera mer på eleverna och lärandet, berättar Anneli O’Connor.

— Hela veckan var som en stor aha-upplevelse, där man fick se och lära sig saker som man lagt ned timtal av arbetstid på, där AI gjorde jobbet på två minuter, fyller Tina Halvarsson i.

Utbildningen de var på ingår i EUs Erasmus+ program. Något som de sökte pengar från och fick beviljat.

— Det var fantastiskt att skolledningen sa ja till att vi fick åka. Det blir ju ett stort hål i undervisningen när vi är tre stycken engelskalärare som är borta en hel vecka. Men samtidigt så blir det en kompetenshöjning som både skolan och eleverna får del av, berättar Anneli.

Annons

Att AI är snabbt ser många som testar det för första gången. Det som förr kunde ta timmar att göra görs av AI på någon minut.

— Nu kommer vi till exempel att kunna ta hjälp av AI även för att skapa ljudfiler. Något som kan vara till hjälp för elever med till exempel dyslexi, berättar Anneli.

Tidigare kunde hon sitta långa stunder läsa och spela in texter, för dom AI-röster som fanns var inte så bra.

— Nu kan jag ta hjälp av AI, ta en längre text och berätta vilken röst jag vill ha och om det ska vara amerikansk, australiensisk eller brittisk engelska. Men även säga till hur AI ska läsa upp texten, till exempel om det ska vara dramatiskt eller viskande. Sen kan man låta AI göra en ljudfil som är anpassad för den nivå eleven ligger på och sen samtidigt göra en textfil. Då kan elever lyssna på texten samtidigt som de läser den, säger Anneli.

AI när det gäller att använda den på svenska har inte kommit lika lång som när man använder den på engelska. Något som lärarinnorna är mycket tacksamma för.

— Eftersom vi använder AI med utgångspunkt för engelska fungerar det riktigt bra. Man kan till exempel sätta vilken ton det ska vara, hur svår eller avancerad engelskan ska vara i de uppgifter vi tar fram och låter eleverna undervisas i, berättar Tina och fortsätter.

— Sen kan man med hjälp av AI be den göra uppgifter med en text som förlaga och få dem i det format som passar mina elever, berättar Tina.

— Men man ska dock tänka på att man måste kolla att det AI producerar är korrekt, ibland kan den fylla i med saker som är faktafel, fyller Linda Öhrn i.

Annons

Samtidigt som de var på kurs så deltog det även andra lärare från EU. Något som gav en inblick i hur det ser ut i andra länder.

— I Sverige har alla elever idag egna datorer. Något som man till exempel inte har i Tjeckien. Även Tyskland skiljer sig, där får föräldrar betala för mycket som är relaterat till barnens utbildning. Så det vi såg när vi träffade dem, var hur bra våra elever har det i Sverige, berättar Tina.

Men hur är det då med elever som tar AI till hjälp för att fuska.

— Vi har en mycket bra metod för att se om de tagit hjälp av AI, men den behåller vi för oss själva, säger Elin avslutningsvis och skrattar.