Siljan News logo
Annons
Lotten Kluck. Skolchef, Vansbro. Foto: Viktoria Åkesson Forsman

Rektor sökes – fyra av fem skolor utan

Två rektorsområden står utan fast rektor – en situation som kan påverka elevernas framtid. Nu letar kommunen efter ledare som kan ta sig an utmaningen.

Annons

Det saknas rektorer på fyra av de fem kommunala grundskolorna i Vansbro kommun. Det står klart efter att rektorn för Parkskolan i centrala Vansbro och Berghedens skola i Äppelbo valt att avsluta sin tjänst den senaste månaden.

— Vi söker någon som kan hantera det här med att vara på flera skolor, inte bara en skola. Det är också en person som kommer vara en viktig spelare i hela kommunens grundskola, säger Lotten Kluck, sektorchef för sektor Lärande i Vansbro.

Tjänsten för rektorsområdet över de två skolorna ligger just nu ute för sökande rektorer att hitta. Men frågan är hur länge tjänsten kommer att ligga ute innan den tillsätts. I kommunen har nämligen en liknande tjänst legat ute – för rektorsområdet som innefattar Nedeborgs skola i Nås och Myrbacka skola i Dala-Järna – i ett års tid.

— Vi saknar ingen rektor just nu. Det finns en interimrektor där, som har ett tillfälligt uppdrag, säger Kluck, som gärna skulle se att även den tjänsten kom att tillsättas inom kort.

Annons
Berghedens skola i Äppelbo. Foto: Göran Danielson

Vad det beror på att en rektorstjänst inte tillsatts på över ett år vet hon inte. Men rektorerna kommer ha en viktig roll för utvecklingen bland elever i hela kommunen. Vansbro kommun har under de senaste åren kämpat med att elever går ut skolan med otillräckliga betyg och låga meritvärden. Nu vill Kluck se två rektorer med engagemang för att vända resultaten.

Vad beror det på, om du får spekulera, att Vansbro kommun brottas med otillräckliga skolresultat?

— Ja, nu spekulerar jag verkligen. Det kan finnas väldigt många orsaker: lärartäthet, lärarbehörighet – flera av eleverna har inte mött behöriga lärare under hela sin skolgång – men också hur man ser på utbildning i samhället och inom familjen.

Annons

För den elev som inte ser vikten eller behovet av att skaffa sig en gedigen utbildning kan framtiden och möjligheterna att göra karriär bli onödigt svåra. Därför är det otroligt viktigt att de vuxna som elever möter i skolan inte bara fokuserar på att få eleverna att nå högre kunskapsresultat, utan också arbetar för att hålla deras intresse för lärande uppe.

— Nu hoppas vi på att vi får rektorer som vill vara kvar här och som vill jobba med de här frågorna. Att de känner att deras insats, deras kunskap och deras person bidrar till att vi höjer mål och resultat, och få en organisation som fungerar, avslutar sektorchefen.