
Nu försvinner den sista svaga länken i skyddsvallen
Nu ska den sista svaga länken av skyddsvallen mot översvämningar i centrala Vansbro elimineras. Detta då Brosågens gamla kontor rivs för att de sista knappt 20 metrarna av vallen ska kunna färdigställas. Därmed ska samhället vara skyddat från nivåer som överstiger de stora översvämningarna 1916.
Risken för stora översvämningar är något som alltid hängt över Vansbro genom den låglänta topografin i kombination Vanåns och Västerdalälvens sammanflöde.
Mest känd är kanske den stora översvämningen som inträffade 1916 då de boende i hela centrala Vansbro tvingades att använda båt för att ta sig till och från sina fastigheter eller till de butiker som kunde hålla öppet. Från det året finns också mängder av fotografier som tydligt dokumenterar hur det hela såg ut.

Annars inträffade den största kända översvämningen redan 1764 då vattnet nådde en hel meter högre än vid översvämningarna 1916. Vansbro som samhälle fanns dock inte vid den tiden så någon större förödelse ställde översvämningen därför inte heller till.
Sedan dess har också kraftverk byggts, forsar har rensats liksom andra åtgärder som sänkt dagens vattennivåer från de som gällde vid mitten av 1700-talet.
Vansbro har dock inte varit befriat från översvämningar sedan 1916. Både 1924, 1931, 1959 och 1966 ledde höga flöden till att Vansbros gator vattenfylldes och så sent som 1985 låg hela Träkol under vatten som då nådde ända ner till Ferneborgs radiohandel på Järnvägsgatan.

Nu är detta dock historia. Då Brosågenkontoret nu rivs och den sista delen av vallen kommer på plats efter nära två års byggande ska Vansbro vara skyddat mot ett flöde som överstiger 1916 års nivå.
Efter det första spadtaget som togs den 7 november 2018 är vallen är nu cirka tre kilometer lång. Av den sträckan har 1 300 meter bestått av en halvmeters höjning av Norlinvallen som byggdes under åren 1979 till 1982.
Norlinvallen sträcker sig från Morabanans järnvägsbro strax söder om Dalasågen och vidare uppströms Vanån för att sedan vika av genom skogen och myren upp till gymnasieskolan.

Den vall som nu byggts ansluter sedan vid järnvägsbron och följer Vanån nedströms till Brosågenområdet där den slutar vid E16-bron över Vanån. Ett anbudsunderlag för den sträckan hade redan 2002 tagits fram av Sweco/VBB men kommunens ekonomi tillät inget bygge den gången.
Uppe på vallen går också en gång- och cykelväg som gör att man numera till fots kan följa hela Vansbrosimningens sträcka intill strandkanten från start till mål.

Sammanlagt uppgår byggkostnaden av vallen till cirka 31 miljoner kronor varav MSB bekostar 60 procent genom bidrag. Till det beloppet kommer sedan cirka 2,5 miljoner kronor för det nya kontor som byggts för att ersätta det som nu inom de närmaste veckorna kommer att rivas för att skyddsvallen ska kunna knytas samman i hela sin längd.
– Att vallen nu kan slutbesiktigas innebär också stora lättnader för möjligheten till byggnationer i centrala Vansbro där det tidigare funnits stora restriktioner på grund av översvämningsriskerna, säger samhällsbyggnadschefen Per-Erik Nilsson.