
”NATOs AWACS flygplan blir en del av showen”
Med ett späckat program under tre dagar kan publiken under Flygfesten njuta av en massa olika flyguppvisningar och ungefär 50 flygplan kommer att delta. Vissa av flygplanen kommer dock att flyga förbi då landningsbanan, trots att den är nästan en kilometer, är för kort.
Flygfesten i Dala-Järna hör till en av de största civila flygshowerna i Europa med omkring 50 000 besökare och arrangeras av Västerdalarnas Flygklubb. En klubb som startades redan 1936 och sedan höll den första Flygfesten tio år efter det. Senast den arragerades var 2022.

— En utmaning är parkering för besökarna. Men vi har bra samarbete med bönderna häromkring, så vi får låna åkrarna, berättar Lars-Olov Liss som är med och arrangerar Flygfesten från Västerdalarnas Flygklubb.
I Flygshowen i år medverkar piloter och team från fem länder inklusive Sverige. En av höjdpunkterna är när Nato gästar med en förbiflygning. Då kommer dom med deras AWACS, en Boeing E-3 Sentry som används för att övervaka och kontrollera luftrummet. Flygplanen fungerar som ett ”öga i skyn” och kan upptäcka, spåra och identifiera flygplan och fartyg, samt ge befäl och kontroll över allierade stridsflygplan.
— Det är den största flygmaskin som vi kommer att ha haft med på Flygfesten, berättar Lars-Olov.

En annan punkt på programmet som Lars-Olov tycker är viktig är två vattenskopande brandflygplan av typen AirTractor AT-802 som MSB, Myndigheten för skydd och beredskap använder som en del av skogsbrandbekämpningen i landet. Idag har man fyra flygplan och två av dessa kommer att vara med.
— Efter skogsbränderna 2018 har MSB jobbat hårt med att bygga upp en organisation för att tidigt bekämpa bränder. Förutom vattenskopande brandflygplan så är flygklubbar även med och övervakar områden. Vi har ett område som vi flyger över. Dels är det ju bra för att upptäcka bränder tidigt. Men vi får även betalt för det, något som går in i klubbkassan. Sen som extrabonus får piloterna flygtid, något som krävs att man har för att få behålla flygcertifikatet.
Med så enormt många besökare och flygplan så förstår man att det måste ligga mycket planering över säkerheten och att många hjälper till under Flygfesten.

— Vi har alltid haft ett stort flygintresse här på orten. Klubben har ungefär 250 medlemmar, varav många är stödmedlemmar. Men under Flygfesten krävs det omkring 300 funktionärer som är med och hjälper till. De uppskattar vi mycket, att så många vill ställa upp. Sen har vi byggt upp en säkerhetsplan, som vi går efter. Vi har rutiner för allt och har bland annat med en evenemangsambulans och en grupp från räddningstjänsten, som är beredda, avslutar Lars-Olov.