Siljan News logo
Annons
Det expanderande näringslivet behöver en attraktiv kommun för att klara kompetensförsörjningen. Foto: Göran Danielson

Lyko förvärvar ännu ett företag

Ännu ett företag får nu Lyko Group AB med säte i Vansbro som ägare. Det är reklambyrån Honesty som tidigare haft Lyko som en av sina största kunder.

”Vi tror att bästa sättet att bygga varumärken digitalt är genom riktigt bra innehåll och där kommer rörlig bild vara helt avgörande”, skriver Rickard Lyko om förvärvet som nu ger företaget ytterligare ett eget varumärke i det ständigt växande portföljen, nu med namnet Lyko Studio.

Annons

Genom köpet av den Stockholmsbaserade reklambyrån Honesty får Lyko nu en eftertraktad tillgång till helt egen produktion av reklamfilmer för den digitala marknadsföring som blivit en allt viktigare del av företagets stadiga tillväxt.

Lyko Studio blir namnet på den nya gren som företaget nu skapar efter övertagandet av reklambyrån Honesty. Foto: Lyko

— Vi behöver skapa mer och bättre innehåll i snabb takt för de över 1 000 varumärken vi säljer och för våra egna varumärken som Make Up Store, Pusher, Watercloud, Grazette med flera, säger Lykos marknadschef, Kalle Eliason.

Att Lyko storsatsar på digital marknadsföring genom rörlig bild är tydligt för vem som helst som exempelvis slår sig ner framför tv:n där Lykos reklam ofta dyker upp i samband med de mest publikdragande underhållningsprogrammen eller de största sportevenemangen.

Skidlandslagets Maja Dahlqvist, Calle Halfvarsson och Johanna Hagström poserar för en av Lykos reklamkampanjer. Foto: Lyko

— Här i Sverige blir vi nu en av Masked Singers huvudpartners när den nya säsongen drar igång i TV4. I Finland jobbar vi med Lets Dance och i Norge med en mycket populär realityserie som heter Kompani Lauritzen, säger Lykos kommunikationschef, Tom Thörnblom.

Han berättar också att cirka 10 -13 procent av Lykos årliga omsättning satsas på marknadsföring.

Utöver TV-reklam så handlar det om rmarknadsföring via Google, Facebook och andra digitala plattformar. Vi är också samarbetspartner till längdskidlandslaget och Leksands IF, säger Tom Thörnblom.

Leksands IF är en av Lykos större samarbetspartners. Foto: Leksands IF

Företagets vd Rickard Lyko menar också att riktigt bra innehåll är avgörande då det gäller att bygga upp varumärken digitalt.

— Där kommer rörlig bild vara helt avgörande och då vill vi bli bäst på det. Honesty har producerat alla våra Your Beauty Playground reklamfilmer och genom förvärvet ökar vi nu snabbt vår kapacitet, säger Rickard Lyko.

Annons
Rickard Lyko menar att marknadsföring genom rörlig bild med bra innehåll är en av de avgörande faktorerna vid varumärkesbyggande. Foto: Lyko

Den personal som arbetat hos Honesty erbjuds nu anställning hos Lyko där grundarna och säljarna, Walter Naeslund och Julia Anjou, under tre månader kommer att finnas kvar för att stötta uppstarten av Lyko Studio.

Sammanlagt sysselsätter Lykos e-handel, butiker och salonger och annan kringverksamhet närmare 900 personer varav omkring 350 i Vansbro.