
Kläppen sydprojektet gör omstart – Sälens längsta pist förbättras
Det händer mycket i Kläppen nu, skidanläggningen kan se tillbaka på en lyckad sommarsäsong. Kläppen arena har nyligen invigts och projektet Kläppen syd har äntligen kommit i gång, om än i liten tappning.
Sommarsäsongen är faktiskt inte slut än, i det nya hopptornet i Kläppen arena är det ett gäng som åker snowboard. Sommar och vinter på samma gång. Arenan invigdes förra söndagen i hällande regn. Den skulle ha invigts i december 2020, då var den klar men det fick skjutas på framtiden på grund av coronarestriktionerna. De hade hoppats på att inviga arenan i vår men det gick inte då heller. När alla restriktionerna hävdes den 29 september dröjde det inte ens en vecka förrän det var dags att inviga arenan.

— Det gick jättebra, folk kom trots att det var så blött, jag tror det kom cirka 300 personer under dagen, säger Gustav Eriksson, vd på Kläppen ski resort.
Invigningen hade guldglans över sig.
— Jag fick frågan, ”vill du klippa bandet”, men så var det en vinkelslip.
Det sprutade ”guld” och till slut fick Gustav Eriksson isär kedjan. Den tio meter långa guldkedjan hölls upp av dem som gjort arenan möjlig. Det var representanter från Svenska olympiska kommittén, Svenska skidförbundet, Riksidrottsförbundet, Sälens IF, entreprenören Lima Johan och flera landslagsläkare.
— Alla har varit med i processen för att få till arenan. Det var ett fantastiskt samarbetsprojekt.

Därmed hade Kläppen gått i mål med arenaprojektet. Ett annat projekt, Kläppen syd, kunde äntligen påbörjas i augusti. Det är inom den befintliga anläggningen som är en del av Kläppens sydprojektet.
Hela Kläppen syd består av fyra etapper. Kostnaden för Kläppen syd, etapp 1, ligger på omkring 100 miljoner kronor. Det blir fem nya nedfarter och en stollift. I etapp 2 kommer det att byggas det ännu fler backar och en expresslift.
Projektet är ett och ett halvt år försenat. Två blixtar kom från en klar himmel och grusade planerna i mars förra året.
— Pistkartan var klar, finansieringen var färdig, sen kom pandemin och nya EU-direktivet. Vi hade jobbat jättelänge med det här, man blir lite matt när det sätts käppar i hjulet, säger Gustav Eriksson.

Men vad var det förutom pandemin som satte stopp för den stora investeringen på 100 miljoner kronor? Jo, det var ett EU-direktiv som de inte hade en aning om.
— Vi höll på med detaljplanen, när vi började var det grönt ljus. Sen kom det ett EU-direktiv att vi inte fick hugga ner skogen. Vi har gjort fem inventeringar, de har gjorts av oberoende inventerare.
Länsstyrelsen vågar inte ge startbesked för bygget, det är hela remissen som gör det svårt.
— Kommer det att bli som vi vill eller kommer det att gå i en annan riktning, frågar sig Gustav Eriksson.
Nu är hur som helst arbetet i gång med att bredda en av Sälenfjällens längsta pister, Lämmeltåget, som är drygt tre kilometer lång.
— Vi gör det vi kan nu, Lämmeltåget är en viktig del i det nya skidområdet.

Vi åker med en sexhjuling på Rådjursstigen uppför det branta Horrmundberget. Gustav Eriksson kör och det gäller att hålla reda på kameror och block och inte vara höjdrädd under färden. När vi kommit upp till toppen bär det av utför till den gröna pisten Lämmeltåget. Den var faktiskt inte så grön, som betyder att det är lättåkt backe. När tre pister möttes blev Lämmeltåget smalare, det var inte så säkert när många slalomåkare skulle samsas i den smala men populära pisten.
— Den var väldigt brant, nu flackas den och rätas ut, den blir jämnbrant hela vägen. Hela vägen ska bli riktigt grön.

En del åkare har hört av sig till Gustav Eriksson och ifrågasatt om den verkligen är grön.
— Nu blir det en pist, förut var den en transportsträcka och en av Sälenfjällens längsta på drygt tre kilometer lång.
Förutom att förbättra Lämmeltåget satsar företaget på en ökad snöproduktion, kapaciteten kommer att fördubblas. Vattnet pumpas upp från älven och från en damm uppe på Horrmundberget. För att framtidssäkra vattenproduktionen byter Kläppen ut pumparna i älven. Höstens investeringar uppgår till 13 miljoner kronor.
När vintersäsongen öppnar den 16 december ska pisten vara klar och då kommer åkarna att kunna färdas nerför en säkrare pist.

På grund av coronavirusets intåg i Sverige stängde Kläppen sin anläggning några dagar före påsken 2020, just när säsongen skulle nå sin peak. Det vände upp och ner på hela fjällvärldens anläggningar. Att pandemin slog ner som en bomb och Kläppen fick stänga i förtid var paradoxalt nog tur i oturen.
— Hade vi haft tillståndet och börjat bygga och pandemin kom hade det blivit svårt ekonomiskt.
Vad har du lärt dig av motgångarna?
— Jag har varit ganska flexibel innan, man gör det man måste för att få det att fungera. Jag är ännu mer flexibel nu.
Han är imponerad av sin personal.
— Vilket fantastiskt team som var med och fick allt att fungera, dom var flexibla även dom.

Idén att bygga ut Kläppen är ingalunda någon ny idé, den har grott i många år.
— Det har funnits visioner att bygga skidbackar runt Horrmundberget sen första liften 1982. Vi gjorde en första masterplan 1999 som omarbetades 2014.
Visionen om att bygga berget runt finns inte längre, men det kanske räcker med de skidbackar som ska byggas. I masterplanen ingår att göra ett dubbelt så stort skidområde som i dag. Det är mycket skog som ska huggas ner, gammelskogen på toppen kommer att bli kvar försäkrar Gustav Eriksson.
— Vi lever för och med naturen. Det är inspirerande att göra ett bra berg bättre.
I anslutning till de nya pisterna blir det nya stugområden som är kombinerade stugor och lägenheter. Några fler hotell blir det inte, de håller sig kring Tranantorget.

När tror du att ni kan börja bygga Kläppen syd?
— Målsättningen är att vi börjar bygga under sommaren 2023. Om allt går som det ska blir det klart till julen – 23. Det är det vi jobbar emot.
Kan bygget stoppas?
— Inte som det ser ut just nu, men man vet ju aldrig, som det ser ut just nu ska det gå vägen. Men man vet aldrig vad politikerna hittar på. Man kan aldrig vara säker på någonting. När detaljplanen vinner laga kraft då har vi de förutsättningar som vi behöver för att få alla tillstånd på plats.
När det nya området är igång betyder det fler arbetstillfällen. Förutom att det behövs ännu fler säsongsanställda kan det röra sig om sju årsarbetstillfällen på Kläppen. Inför årets vintersäsong har 70 personer nyrekryterats, många är återkommande. Totalt kommer 250 personer att jobba på Kläppen under vinteräsongen.


Finns det kundunderlag för ännu fler skidliftar och nedfarter?
— Vi ser ingen mättnad, vi har fått frågan sen 1990. ”När tar det slut?”, men det är en konstant tillväxt, konstaterar Gustav Eriksson och ler.
Det bekräftar den byggrusch som råder både i Kläppen och övriga Dalafjällen. När tomter släpps till försäljning säljs de slut på ett kick.
— Just nu är det en extrem byggboom med folk som vill investera i fritidsboende.
Mitt i skidanläggningen ligger Gullbrändan, där byggs det lägenheter för glatta livet. Kläppen har sålt marken till Österling bygg som nu bygger fritidsboenden på området. När hela området på Gullbrändan är klart har bäddarna ökat med 2000 stycken och totalt 8200 bäddar i Kläppen.
Vintersäsongen på Kläppen börjar den 27 november med nydragna längdspår längs älven. Den alpina säsongen kör som sagt i gång den 16 december.