
Fortsatt stark tillväxt online för Lyko
Den höga tillväxten för Vansbroföretaget Lyko fortsätter. Online med hela 60,3 procent under årets första kvartal enligt den Q1-rapport som nyligen presenterats. Däremot backar retailverksamheten – i klartext detaljhandeln i butik – med cirka 30 procent under motsvarande period.
”Vi har under lång tid investerat i marknadsföring för att bli konsumenternas ”Top-of-mind” inom skönhet. Det var därför inte förvånande att vi vuxit kraftigt i kännedom i vår målgrupp när vi fick resultatet av vår senaste varumärkesundersökning”, skriver vd Rickard Lyko i en kommentar till den rapport över årets första kvartal som nyligen redovisats.

Samtidigt konstateras att den pågående pandemin fortfarande har en stark påverkan på detaljhandeln som redovisar en omsättningsnedgång med omkring 30 procent i jämförelse med första kvartalet 2020. Noterbart är att pandemin då ännu inte hunnit drabba Sverige nämnvärt.
”När pandemin lättar är vi övertygade om att butikerna är ett bra komplement för att kunna vara det självklara valet för kunden och nå den marknadsposition som vi eftersträvar”, menar dock Rickard Lyko i sin prognos över framtiden.
Han beskriver också hur Lyko är den aktör inom skönhetskategorin i Sverige som ökar mest och hur företaget också stadigt stärker sin position i Norge där inte minst företagets satsningar på marknadsföring genom både utomhusreklam och i bred media gett effekt.
Bland annat är Lyko huvudsponsor till succéserier som Kompani Lauritzen i Norge och i Sverige till TV4:s Masked Singer, satsningar som Rickard Lyko menar att förbättrar sannolikheten och är en förutsättning för framtida försäljning genom en ökad varumärkeskännedom.
Redan nu ser företaget också en stark tillväxt av försäljningen i Norge som utgjorde över 20 procent av bolagets totala omsättning under kvartalet med en total försäljning som uppgick till 91,5 miljoner svenska kronor.

Fortsätter gör också Lykos nyetableringar i Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike men där företaget som tidigare kommunicerats inte förväntar sig några större försäljningsvolymer i närtid.
Annat noterbart i kvartalsrapporten är en fortsatt satsning på fossilfria transporter, något som under mars månads första fyra veckor kunde genomföras vid 57 procent av de svenska kundleveranserna. Vid lagret i Vansbro har nu också arbetet med att fördubbla automationen för lagrings- och produktionskapaciteten påbörjats.
Även förvärvet av konkursade Make Up Store lyfts fram som ett köp där Lyko ser stora framtida möjligheter för varumärket.
”Vi är optimistiska gällande andra kvartalet där vi möter fjolårets enorma försäljningstillväxt. Vi har lärt oss enormt mycket under det gångna året och är trygga i att vi har både ett bättre utgångsläge och en större adresserbar marknad”, avslutar Rickard Lyko sin kommentar till kvartalsrapporten.