Siljan News logo
Annons
Foto: Göran Danielsson

Blomstrande möbelhandel i Nås fyller tio år

Även om orten är liten så finns det också många fördelar med att vara här i Nås. Det gäller att ha rätt produkter till rätt pris och då spelar det inte så stor roll var man håller till, säger Jonas Carlson som i snart tio år drivit möbelhandeln Hemma Direkt i Nås. 

För den som tänker på Nås så är knappast handel det första man förknippar orten med. Nås Servicecenter, en kombinerad bensinmack och livsmedelsbutik, är det enda spår av handel den som passerar orten kan upptäcka.

I tio år har nu Jonas Carlson varit möbelhandlare med Nås som bas för verksamheten. Foto: Göran Danielson
Annons

Men faktum är att här finns också Hemma Direkt, en blomstrande möbelhandel, dessutom den enda i hela Västerdalarna och som nu under våren fyller tio år.

— Ja, åren går verkligen fort, säger Jonas Carlson som byggt upp verksamheten som idag har ett stort kundunderlag även långt utanför Dalarnas gränser.

Och det är också genom den kombinerade Gulfmacken och Tempobutiken som också möbelhandeln är sprungen.

— Nås Servicecenter drivs av mina föräldrar Pär och Lillemor och där jobbade också jag själv tidigare, berättar Jonas.

Någon större påverkan på möbelhandeln har Coronapandemin har inte haft menar Jonas Carlson. Foto: Göran Danielson

2012 började man också att ta hem lite trädgårdsmöbler som ett komplement till det övriga utbudet, något som snart visade sig vara ett lyckodrag.

— Vi sålde en hel del möbler och köpte in ett stort tält som vi satte upp intill macken för att både kunna utöka utbudet och visa upp vad vi hade, berättar Jonas.

Soffgrupper, sängar, köksmöbler och allt annat tänkbart i möbelväg tog nu plats i sortimentet, samtidigt som en offensiv marknadsföring genom främst sociala medier gjorde att kundkretsen geografiskt växte.

Att hålla till i ett tält var dock ingen optimal året runt-lösning.  I samma veva så lade dock Konsum ner sin livsmedelsbutik i Skansbacken.

Då Konsum i Skansbacken lades ner köptes lokalerna av Nås Servicecenter för att bli möbelbutik. Foto: Göran Danielson

— Vi köpte butikslokalerna och passade samtidigt på att byta namn från Nås Möbeloutlet till Hemma Direkt. Här har vi nu bra lokaler för att kunna visa upp våra möbler under vintern. Under sommaren flyttar vi dock in i tältet intill macken, säger Jonas.

Utöver det hyr han också ett stort lagerutrymme i en tidigare industrifastighet i Nås.

— Möbler är ju skrymmande och när vi beställer så är det oftast  5 – 10 sängar eller soffgrupper åt gången så det går åt en hel del lageryta.

Det som säljer allra mest just nu är enligt Jonas Carlson så kallade kontinentalsängar. Foto: Göran Danielson

Men det är också där en stor del av framgången ligger. Att ha det som kunden är intresserad av i lager istället för att behöva vänta i  8 -10 veckor på att möblerna ska levereras från tillverkare runt om i Europa eller Asien.

— Vi försöker också att hålla ner kostnaderna så långt det är möjligt för att leverera möblerna hem till våra kunder.

Annons

Hur har pandemin påverkat möbelbranschen? 

— I början var det en väldigt stor nedgång då ingen visste vad som höll på att hända. I takt med att folk började använda tiden till att renovera i sina hem eller bygga uteplatser så ökade också efterfrågan på nya möbler, säger Jonas.

— Målet framöver är nu att försöka utöka e-handeln och så får vi väl försöka att hitta på något sätt att fira att vi fyller tio år nu under våren, säger möbelhandlare Jonas Carlson.