
Krigarna skapar läktartryck i Mora: ”Kommer inte ge upp”
Vid varje hemmamatch och bortamatch med Mora IK skapar MIK Warriors stämning på läktaren. Den nybildade supporterklubben blev till för att stötta sitt lag oavsett hur det ser ut nere på isen.
— Vi vet att folk tycker det är kul att gå på hockey, men sedan covid har man blivit lite bekväm. Jag tror många sitter hemma i stället för att gå på matchen. Vi vill ändra den approachen, säger supportern Kim Sköld.
I slutet av förra säsongen började ett gäng trogna supportrar snacka om att något behöver hända på ståplats under Moras IK:s matcher. Glöden, intensiteten, fanns aldrig där när den behövdes som mest.
— Det har varit väldigt tamt på ståplats ett tag. Flera av oss kände att det saknades någonting, säger Kim Sköld, som blivit rikskänd som trogen supporter till Mora.

Sagt och gjort: Han och supportervännerna klurade på en plan att skapa en officiell supporterklubb, likt andra etablerade lag på elitnivå. Sakta men säkert började något ta form.
— I början ville jag vara lite försiktig. Jag är väl medveten om hur fort man kan ta sig vatten över huvudet när man ger sig in i ideellt arbete. Men vi fokuserade på en sak i taget. Därefter tänkte jag att vi borde kunna satsa lite mer.
Responsen blev tillräckligt god för att kunna ordna med annorlunda bortaresor, fixa jippon i entrén och göra ”något mer än bara hockey”.
— Det skulle bli lite mer ”gung” under matcherna och periodpauserna.
Supporterklubben skulle gå under namnet ”MIK Warriors”, Mora IK:s egna krigare på läktarplats. Idag är de nästan 20 medlemmar (varav ungefär tolv är aktiva).
— MIK Warriors kommer från en T-shirt Joacim Cans (från Hammerfall) skapade efter Björklövenmatchen. Inför den följande enkronasmatchen såldes tröjorna med namnet – som många ville att supporterklubben skulle kallas. För vi är krigare, vi är på plats tills det är över och kommer inte ge upp. Samma sak är det med spelarna; de kämpar hela tiden.
Supporterkulturen är stor i hela Mora, det är Kim övertygad om. Nu vill han att det ska märkas.
— Vi vet att folk tycker det är kul att gå på hockey, men sedan covid har man blivit lite bekväm. Jag tror många sitter hemma i stället för att gå på matchen. Vi vill ändra den approachen.
Reklamkampanjerna ordnar Mora IK med och MIK Warriors är tacksamma för att organisationen ställer upp.
— Vi har haft ett fint samarbete med Mora IK. De har hjälpt oss med det de kan, som marknadsföring att vi har en supporterbuss. Sedan ser de till att vi får stå i entrén. Vi har fått hjälp med att nå ut till folk.
När det kommer till det som syns på läktaren så får fansen skapa stämning. Och redan från säsongsstart ville MIK Warriors sätta tonen.

Efter mycket möda blev den jättelika banderollen med texten ”Faleij vår skapare, Simons vår hjälte. Mora Ishockeyklubb 90 år” klar. Bredvid texten fanns profilerna på bild.
— Vi var en grupp som snackade om vad vi skulle kunna göra och kom först fram till att vi ville göra ett tifo. Det var detta som syntes i premiären. Flera av dem lade ned 60 till 70 timmar på det – något jag blev väldigt imponerad över.
Kärleken till klubben är stor och det vill Kim Sköld ska märkas. Å andra sidan står han bakom de supportrar som uttrycker andra känslor.
— Min personliga åsikt är att jag inte har något emot hatramsor. Jag kan definitivt hänga med i dem – om det finns befogenhet för dem. Spelar motståndaren fult, eller om man inte håller med domaren, har man rätt att uttrycka sina känslor. Skrik ut dem bara. Med det sagt: Gå inte över gränsen. Och jag tycker positiva ramsor ska vara i majoritet.
Till följd av utmärkelsen ”Årets supporter” förra året såg han ut som någon som bara sjöng för sitt lag. Det stämde inte riktigt.
— Jag målades upp som den fina och positiva supportern förra säsongen. Men jag har också negativa känslor i matchen. Jag kan trigga i gång hatramsor.
Svallvågen av berömmelse var behaglig. Kim gillade den och tror även Mora IK också mådde bra av lite publicitet, som en push framåt.
— Känslan är att detta skapade positiva vibbar till klubben, i hela hockeysverige. Sedan är det svårt att säga om något liknande kan hända denna säsong.
Visionen är i vilket fall som helst att skapa en sund läktarkultur. Kim vill inte se sig själv som en galjonsfigur, utan hoppas att någon annan håller flaggan högt ibland. Här ska finnas utrymme för en mångfald av uttryck.
— Det absoluta målet är att få folk till arenan och det primära målet är att få fler till ståplats. Vi vill ha det likadant som under premiären. Trycket var fantastiskt, lite som nivån under slutspelet. Dit vill vi nå till vardags.
På fredag kommer MIK Warriors tåga från Rosa Huset ett par timmar innan matchen mot Kalmar. Kim Sköld uppmanar folk till att vara med på hela resan mot tre poäng.
— Sluter folk upp på fredag kommer det bli riktigt häftigt, säger han.
