Siljan News logo
Annons
Christopher Nilsson (S) är ordförande i Smedjebackens omsorgsnämnd. Foto: John Leander

Smedjebackens äldre mår bra – 94 procent nöjda med livet

En ny enkät bland kommunens äldre invånare visar på ovanligt höga siffror för trygghet, hälsa och livskvalitet.

Resultatet presenterades under socialnämndens senaste sammanträde, där ordföranden Christopher Nilsson (S) och omsorgschefen Anna Davidsson beskrev undersökningen som ett viktigt framtidsverktyg.

— Vi kan nästan kalla det här för en bibel framåt – det är ett otroligt värdefullt underlag när vi ska planera stöd till anhöriga och äldre framöver, säger Christopher Nilsson.

Enkäten, som skickades ut till drygt 1 700 personer, har besvarats av över 900. Frågorna handlade om allt från ekonomi och digital vana till upplevd trygghet, ensamhet och delaktighet.

— Det är en väldigt hög svarsfrekvens, och dessutom med många som deltagit i djupintervjuer. Det säger något om engagemanget bland våra äldre, säger Anna Davidsson.

Bland resultaten framgår att 94 procent av de svarande är nöjda med livet i Smedjebacken, 92 procent använder bank-ID och 98 procent uppger att de har någon att prata med om de behöver stöd.

Bara 2 procent uppger att de känner sig otrygga, och 4 procent upplever att de någon gång blivit åldersdiskriminerade.

— Det är väldigt fina siffror – samtidigt blir uppdraget att hitta de där procenten som inte känner sig trygga eller som upplever ensamhet. Ingen ska behöva hamna utanför, säger Christopher Nilsson.

Annons
Anna Davidsson är omsorgschef i Smedjebackens kommun. Foto: Martin Wik

Enkäten visar också att 93 procent är nöjda med sin ekonomi – trots att många inte beskriver sig som rika.

— Det betyder att man känner sig trygg, inte nödvändigtvis att man har mycket pengar. Det är en viktig skillnad, säger Anna Davidsson.

I rapporten framgår att många äldre i kommunen bor kvar i sin villa eller på en gård, och 94 procent vill fortsätta bo hemma så länge det går. Men det är inte alltid av ekonomiska skäl.

— Många upplever att det är tryggt och bekvämt att bo kvar – även om det i praktiken kan vara dyrt med uppvärmning, snöröjning och underhåll, säger Christopher Nilsson.

— Därför har vi startat ett särskilt arbete med boenderådgivning i kommunen, där även vår konsument- och skuldrådgivare ingår.

Skillnader mellan män och kvinnor märks också i de digitala frågorna. Män använder internet främst till praktiska saker som bankärenden, medan kvinnor oftare använder det för social kontakt – till exempel Facebook och mejl.

Annons

När det gäller förbättringsområden lyfter både Christopher Nilsson och Anna Davidsson fram behovet av att visa mer uppskattning för anhörigvårdare.

— Många tar ett stort ansvar för sina närstående, och det vill man känna att samhället ser, säger Anna Davidsson.

— Vi har anhörigträffar och stöd, men här kan vi bli ännu bättre.

Christopher Nilsson beskriver det som en balans mellan att fira de positiva resultaten och att fortsätta utveckla arbetet.

— Vi ska vara stolta – men också nyfikna på hur vi kan växa. Det handlar om förebyggande arbete, hälsa och trygghet – och om att fortsätta bygga den omtänksamma kommun som våra äldre redan upplever, säger han.