
”Äntligen ska vi nu få ro hem vår nya kyrkbåt”
Siljans kyrkbåtsflotta har fått en ny kyrkbåt. Tidigt på lördagsmorgonen kom roddlaget från Siljansnäs med buss till Sollerön och unika varvshamnen i Kulåra.
Där låg Siljans yngsta kyrkbåt, Siljansnäsar´n IV och väntade på sin besättning. Kyrkbåten var klar redan för ett år sedan men pandemin gjorde att den fick ligga kvar på Sollerön, så formellt är båden byggd och levererad 2021.
Världens enda kyrkbåtsbyggare Arne Håll, är andra generation kyrkbåtsbyggare och har flera gånger sagt att det här blev hans sista kyrkbåt.
— Jag tror nog att han blev väldigt glad när vi beställde vår båt, säger Maria.
— Nu är vi ganska många medlemmar men medlemmar går alltid att fixa nya, det kan bli svårare med en ny kyrkbåt.
Kyrkbåten har kostat Siljansnäs RK ungefär en halv miljon kronor.
— Hälften har vi fått sponsrat och andra hälften har roddklubben betalat, berättar Maria.
— Äntligen ska vi nu få ro hem vår nya kyrkbåt.


Förhoppningsvis var det inte Arnes sista båt, bara hans senaste, som klockan åtta på lördagsmorgonen backades ut från Kulåra. Vände upp i de starka vindbyarna där fotsparkarna justerades in.
— Vi har nya fotsparkar på gång, berättar Erik Martinsson, som har kyrkbåtsflottans vackraste styråra, dekorerad med en kurbits målad av Elin Forsberg.
På styrmannens plats finns också en sista hälsning till Per-Olov Smångs, Eriks företrädare vid styråran som under en följd av år såg till att Siljansnäs hade den allra snabbaste kyrkbåten.

Nu har Siljansnäs en ny kyrkbåt som har alla förutsättningar att bli en vinnarbåt, om de får ihop fulla roddlag.
— Det är ju en unik chans att få ro en ny kyrkbåt och förhoppningsvis får vi nya roddare så vi kan vara med och utmana med två lag. Till en början blir det enbart med en mixad besättning, säger Maria.
— Vi har nu nya åror som också ska ros in och det är viktigt att det blir rätt gjort, förklarade Maria.
När alla fotsparkar var injusterade så var det bara att vänta in Eriks order –”Ro”.

Siljansnäsare IV lämnade Sollerön tillsammans med två följebåtar. De hårda vindarna trotsades och kursen sattes mot Vaverön för ett första stopp och sedan ytterligare ett stop vid Fornby innan passagen under bron vid Fornbybanken.
Väl inne på hemmavikens vatten möttes Siljansnäsar´n IV av näverlursfanfar och vid ankomsten till hemmahamnen, där Siljansnäsar´n III väntade så blev det en krans och sedan invigning.
Siljansnäs första båt, Siljansnäsar´n I levererades från Sollerön 1952. Den båten ligger nu som välkomsthälsning vid infarten till Leksand.
Siljansnäsar´n II hämtades på Sollerön 1969 och är Siljans vinstrikaste båt.
— Den ska nu pensioneras. Planen är att den ska placeras intill kyrkan. Vi har haft diskussioner med kommunen och kyrkan och vår förhoppning är att vi ska kunna ställa upp båten där, berättar Maria Forsberg.
Vid bryggan vid båthuset ligger nu Siljans yngsta kyrkbåt, Siljansnäsar´n IV. På midsommardagen ska hon tävla för första gången.

Några data om kyrkbåtarna:
Längd 18,5 meter, bredd 2,1 meter. 10 par åror, 1 styråra, 28 spant med 55 centimeters spantfördelning.
Köl, stävar och bordläggning av furu, spant av ek, årklykor av björk, åror av gran, ca. 2100 kopparnitar, vikt ca. 1 ton.
Hastighet vid tävlingar: Drygt 10 knop.
Passagerare och besättning vid turist- eller kyrkfärder: Cirka 70 personer.
Kyrkbåtar på Siljan:
Byggår — namn — ort och byggd av:
1941 Rättvikarn, Rättvik, Anders Bondeson, Lars Håll
1943 Kersti, Tibble, Anders Bondeson
1944 Brudpiga, Västanvik, Anders Bondeson, Lars Håll
1944 Sturgubben, Rönnäs, Anders Bondeson, Lars Håll
1945 Vôndalös, Noret, Anders Bondeson, Lars Håll
1945 Nygrannen, Laknäs, Viktor, Arvid och Erik Tell
1945 Ros’n, Övermo, Fredrik och Gunnar Dahlberg
1946 Uller, Ullvi, Anders Bondeson, Lars Håll
1947 Sturkôlla, Stumsnäs, Anders Bondeson, Lars Håll
1949 Grannlåt’n, Hjortnäs-Sunnanäng, Anders Bondeson, Lars Håll
1949 Jugen Jon, Sollerön, Anders Bondeson, Lars Håll
1950 Sörbyggar’n, Rättvik, Anders Bondeson, Lars Håll
1952 Siljansnäsar’n, Siljansnäs, Anders Bondeson, Lars Håll
1955 Grändar’n, Backa,Västberg, Sätra, Anders Bondeson, Lars Håll
1956 Diös’n, Mora, Anders Bondeson, Lars Håll
1960 Nyckelpiga, Noret, Anders Bondeson, Lars Håll
1963 Sturfajt’n I (Tunhuken), Orsa, Lars Håll och Anton Stolt
1964 Sturstäv, Övermo, Lars Håll
1965 Sjöhästen, Nusnäs, Lars och Rune Håll
1969 Siljansnäsar’n II, Siljansnäs, Lars och Rune Håll
1970 Jugen Jon II, Sollerön, Lars och Rune Håll
1971 Brudpiga II, Västanvik, Lars och Rune Håll
1973 Sunnanvind, Hjortnäs-Sunnanäng, Lars och Rune Håll
1974 Rättvikskullan, Rättvik, Lars, Arne och Rune Håll
1975 Beckox’n, Tibble, Lars, Arne och Rune Håll
1978 Siljansvind, Rättvik, Lars, Arne och Rune Håll
1979 Sofia Magdalena, Sollerön, Lars, Arne och Rune Håll
1980 Nygrannen II, Laknäs, Lars, Arne och Rune Håll
1981 Sturkôlla, Nusnäs, Lars och Arne Håll
1983 Sturfajt’n II, Orsa, Lars och Arne Håll
1987 Tunhuken, Borlänge, Arne Håll
1991 Siljansnäsarn III, Siljansnäs, Arne Håll
1993 Silvertärna, Nusnäs, Arne Håll
1994 Lekatten, Tibble, Arne Håll
1996 Brudpiga III, Västanvik, Arne Håll
1999 Rättvikskölla, Rättvik, Arne Håll
2005 Sturfajt’n III, Orsa, Arne Håll
2018 VikörkullaI, Vikarbyn, Arne Håll
2019 Jugen Jon III, Sollerön, Arne Håll
2021 Siljansnäsar`n IV, Siljansnäs, Arne Håll








