
Två miljarder investeras i Dalabanan inom de närmsta fem åren
I Gagnef pågår det just nu en ombyggnation vid järnvägen, där en tidigare plankorsning ersätts med en planskild lösning i form av en vägport. Denna lösning ska underlätta både för tågtrafiken och för bilister, cyklister och gående. Ombyggnationen i Gagnef har kostat upp mot 50 miljoner och detta är ett av många projekt som trafikverket gör för Dalabanan.
— Vi har en plan att åtgärda så många plankorsingar som möjligt, och vi åtgärdar dem på olika sätt, det kan vara genom siktröjning, att vi förser dem med bommar, men i det här fallet gör vi en planskildhet, säger trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

När man bygger bort en plankorsning så görs det framförallt för att gör det till en säkrare väg och järnväg. Men också för att fler tåg ska gå på tid och för att trafikera fler tåg. Ombyggnationen i Gagnef har pågått sedan mars och tunneln planeras vara färdig och redo att köras på i oktober eller i november. Tunneln planeras skjutas under järnvägen i månadsskiftet juli-augusti och då kommer även tågtrafiken att vara avstängd under några dagar.
— Bron gjordes för två veckor sen och den står och brinner nu om att få vara färdig, säger Jan Christians som är trafikverkets projektledare för vägporten i Gagnef.

Trafiverket rustar järnvägen mer än vad de någonsin gjort tidigare. Totalt i Sverige har trafikverket gjort upp mot 1700 förbättringsarbeten på järnvägen för att göra den mer robust och tillförlitlig. För trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana är Dalabanan en väldigt viktig bana och planen är att göra Dalabanans restid kortare, men också säkrare genom att åtgärda så många plankorsningar som möjligt.
Hur mycket kortare restid kommer det bli inom de närmsta fem åren?
—När vi gör den här utveckling av Dalabanan , att vi fram till 2030 investerar upp mot 2 miljarder så kommer vi förkorta restiden med upp mot sju minuter och det är klart att vi har ett mål om att förkorta den ytterligare något, säger Roberto Maiorana.
Generaldirektören Roberto Maiorana betonar att satsningarna på Dalabanan kommer fortsätta efter dem här fem åren och säger såhär:
— Vi kommer fortsätta att rusta järnvägen för många år framåt, vi har ju en plan att vi ska jobba ikapp ett eftersatt underhåll och det kommer pågå långt efter de här fem åren.