Siljan News logo
Annons
Anders Bjernulf, vd för SkiStar, berättade bland annat om kostnaden för projektet. Foto: Christoffer Landgren.

Samråd gav bättre bild av järnvägsfrågan till Sälen

Parterna i Scandinavian Mountains Railway mötte allmänheten i ett samrådsmöte på Orrskogen i Malung under tisdagskvällen. Malung-Sälens kommun, SkiStar, Train Alliance samt det nystartade huvudbolaget fanns med för att redovisa järnvägsplanerna i Västerdalarna. I redovisningarna ingick bland annat betydelsen för Sveriges försvar.

— Vi vill planera för järnvägen precis som man ska göra, men vi tänkte angripa det på ett mer tidseffektivt sätt än Trafikverket, sa stadsarkitekt Tomas Johnsson.

Lokalen var välfylld. Däremot fick inte alla 700 berörda markägare plats, men en bra bit över hundra åhörare hade samlats.

Kommunfullmäktiges ordförande Håkan Söderman (M) var som så ofta konferencier under kvällen. Men hans ord behövdes knappt i skaran av andra parter, som skulle förklara hur järnvägsprojektet är tänkt att gå till i detta tidiga skede.

Först ut av dessa var kommunstyrelsen i Malung-Sälen, representerad av Hans Unander (S). Han underströk vikten av att ha ett samråd.

— Jag kände – när vi började diskutera vår översiktsplan, framtid och utveckling när det gällde markfrågorna – att det var viktigt att veta vad andra tyckte och tänkte om järnvägssträckningen. Men vi hoppas ifrån politikens håll att kunna bygga en järnväg ända till Norge, sa kommunalrådet.

Annons
Hans Unander (S) och Anders Bjernulf inledde samrådsmötet. Foto: Christoffer Landgren.

Många punkter var intressanta för allmänheten. Bland annat beskrevs själva bakgrunden till projektet, varför en järnväg behövs.

SkiStars vd Anders Bjernulf sa att många är inblandade och berörs. Det gäller såväl turistnäring som godstransporter och Försvarsmakten.

— Utmaningen vi har är att vi, ni och andra idag bara kan ta sig till Sälen med gummihjul på asfalt. Med utmaningen fick jag och Hans (Unander), tillsammans med övriga medlemmar, i uppdrag att kvalificera frågan. Och ska vi få ordning på det här så är det tåg som gäller. För det är mycket transport som går upp till fjällen. Den är ofta tung och den sliter på vägarna, sa Anders Bjernulf.

Själva marknadsunderlaget från teknikkonsultföretaget Afry visar att minst 1,5 miljoner kubik gods kommer transporteras på den tilltänkta järnvägen. Utöver detta visar underlaget att den bör förbli oelektrifierad.

— Skälen är två: För det första blir det dubbelt så dyrt. För det andra så ska den kunna användas av militären, som tycker det är besvärligt med en massa skrot på vägarna. Det är därför de investerar i diesel hela tiden.

Han berättade att det sker en militär upprustning i hela Norden och att Norge då sticker ut kostnadsmässigt.

— De investerar 600 extra miljarder i Norge jämfört med andra nordiska länder. Just nu utbildar man en ny brigad i ett samarbete mellan Nato och Norge. 5000 nya soldater, killar och tjejer, utbildas i Åmot och Elverum. Den finns en timme från Sälen.

Vid sidan av detta konstaterade Anders Bjernulf att den totala kostnaden för de inblandade parterna skulle landa på 18 miljarder. Kostnaden finansieras av diverse fonder, däribland en NATO-fond.

Tomas Johnsson, stadsarkitekt i Malung-Sälens kommun, beskrev hans del i att planera det nya järnvägsnätet. Foto: Christoffer Landgren.

Dragningen handlade till största del handlade om järnvägens roll för försvaret. Efter denna tog Malung-Sälens stadsarkitekt Tomas Johnsson vid.

— Vi vill planera för järnvägen precis som man ska göra, men vi tänkte angripa det på ett mer tidseffektivt sätt än Trafikverket.

Stadsarkitekten förklarade vilken mark kommunen har till sitt förfogande samt vilka konsekvensanalyser som behöver göras. Först i den avslutande delen, själva fastställandet, kommer Trafikverket in.

Bit för bit gick Tomas Johnsson igenom hur järnvägens bansträckning kan komma att se ut. Han visade på en karta vilka områden som berörs. Ett exempel är skogen vid Limforsen.

— När man kommer ut ur Limskogen så har vi valt att lägga järnvägen en bit öster om den befintliga bebyggelsen.

Annons

Med hjälp av andra externa parter har kommunen gjort bedömningen att projektet ska vara full möjligt att genomföra och visionen kring sträckningen är tydlig.

— Vi vill gärna få upp järnvägen så långt upp på fjället som möjligt, sa Tomas Johnsson om trakten kring Sälen med omnejd.

Slutligen fick stadsarkitekten en fråga från allmänheten: Kommer järnvägen byggas på banvall eller pelare?

— Både och. Att använda den befintliga banvallen så långt det är möjligt, genom Limskogen till Tandö, blir bara dyrare än att sätta den på pelare. Men kommer man upp bredvid Tandö kommer det med största sannolikhet en brobana. Det förenklar arbetet att förhindra viltolyckor och obevakade järnvägsövergångar. Dock kommer detta landa i förstudien.

Scandinavian Mountain Railways vd Louise Larsson avslutade med att förtydliga olika delar kring finansieringen.

— Tillsammans har vi idag skrapat ihop ungefär 20 miljoner för att kunna genomföra undersökningarna. De kommer inte bara från kommunen, utan parter inom näringslivet samt skogsindustrin och Lima besparingsskog, sa hon.

Också Pierre Starck, projektchef på Train Alliance, pratade om hur de bidrar till projektet.

— Vi ger ett helhetsperspektiv; en opartisk bild för samtliga parter. Många olika delar ska in – såsom val av teknik, val av material, samt placering utifrån näringsliv, djurliv och naturliv. Vi är med från projektering till drift och flera år framöver.

Annons
Louise Larsson, t.f. vd för Scandinavian Mountains Railway. Foto: Christoffer Landgren.

Hur höga broarna blir, eller liknande frågor, går ännu inte att få svar på. Målsättningen i Scandinavian Mountains Railway är att ha en grov indikering i utredningen inom 18 till 24 månader.

Som avslutning på samrådsmötet kom många fler frågor upp från allmänheten, gällande exempelvis säkerhetsavståndet till rälsen och ljudnivåer.

En av de som kände sig nöjd med arbetet hittills, var Malungsbon Svante Ädling.

— Det är ett spännande projekt. Vi behöver olika vägar att ta sig fram på i Västerdalarna. Och att åka tåg är miljömässigt bra. Sedan vet man inte hur framtiden blir, vad som ligger på, men jag tycker det blir ett nyttigt komplement.

Han vill förklara att det fanns kritiker till Scandinavian Mountains Airport också. Den tycker han blev bra och det kan det även bli i detta avseende.

— Idag är det ingen som säger något om det. Man vet också hur uppgivet det var när järnvägen lades ned förr. Därför hoppas man nu.