
Sälen och Borlänge kan få flyglinje till Arlanda för affärsresenärer
Det finns sedan en tid ett intresse för flygtrafik mellan Arlanda och Sälen. Nu har nya planer väckts till liv i ett samarbete med finländska Lygg, som är bereda att börja flyga sträckan Sälen-Borlänge-Arlanda och det med ett helt nytt koncept.
Häromdagen mötte ett trettiotal företagare från Sälenområdet upp på Scandinavian Mountains Airport för ett informationsmöte om de nya planerna med en flyglinje till Arlanda.
— Finns det ett intresse från företagen så kan en försöksverksamhet startas i vinter, säger kommunalrådet Mikael Östling (M), som var med på mötet.

Anders Bjernulf från Destinationsbolaget Sälen betonar att det handlar om hur många så kallade ”bulk-biljetter” som företagen beställer.
— Vi har inte gett upp planerna på en flyglinje till Arlanda. Så nu hade vi bjudit in representanter från det finska företaget till Sälen för att presentera deras förslag till den flyglinje vi önskar för näringen.
Det här blir ett flygbolag som flyger vid behov, det blir lite som ett luftens Uber, förklarar Anders.
Tanken är att kunderna beställer flyg och då kommer ett flygplan, anpassat för hur många som vill resa.
— Är det en dag med tio resande från Sälen och fem från Borlänge så sätter de in en kärra som kan ta dem som vill resa.
Lygg äger inga egna plan utan hyr in de plan som passar för den aktuella beställningen. Flygplan som varierar i storlek från fem till 34 passagerare.
Idag går det att resa mellan Linköping och Helsingfors som ett exempel. Kostnaden är 520 euro, motsvarande knappt 6000 kronor. Planet flyger sträckan Helsingfors-Örebro-Linköping-Helsingfors.
— Vad kostnaden kan bli för en resa från Sälen till Arlanda beror lite på hur många som reser, men vi fick en prisbild på 250 euro presenterade för oss, berättar Mikael Östling.
Besvikelsen var stor när Trafikverket inte beviljade den sökta trafikplikten för Scandinavian Mountains Airport. Förhoppningen var då ett samarbete med en flyglinje Sälen-Mora-Arlanda. Nu valde Trafikverket istället att ge Mora trafikplikt för linjen Sveg-Mora-Arlanda.
Planerna för den nya lösningen med LYGG blir då ett alternativ för dem som snabbt behöver ta sig från Arlanda till Sälen eller den andra vägen att kunna göra det. LYGG vänder sig i första hand till affärsresenärer.
— Här finns en förhoppning att vi ska kunna få en tidtabell som gör det möjligt att kunna flyga vidare ut i Europa med morgonplanen från Arlanda och sedan kunna hinna med ett plan tillbaka till Sälen på kvällen. Alternativet är annars hotellövernattningar eller att åka bil, säger Anders Bjernulf.
Samtidigt som en snabb flygförbindelse är väldigt viktigt, till exempel för att kunna få upp tekniker med specialkompetens till skidanläggningarnas liftsystem.

— Det handlar också om att alltfler vill bo och jobba i Sälen, men samtidigt snabbt kunna ta sig ut i världen via Arlanda, säger Anders Bjernulf.
De flyg som idag betjänar Sälen vintertid erbjuder till viss del den möjligheten, men det är flyg som till stor del är anpassade för skidturisters behov. Till Köpenhamn flyger SAS söndagar, som ett exempel.
— Det stod klart vid mötet på flygplatsen att det största intresset från näringens sida var att flyga under hösten, men det försvåras av att flygplatsen då inte är öppen, säger Mikael Östling.
— Nu blir det här en test under vintersäsongen om intresset är stort nog, säger Anders Bjernulf.
Flyg i fjällvärlden är en känslig fråga och ord som flygskam och klimatavtryck finns med i utmaningen att lansera ytterligare en flyglinje.
— Det har vi full respekt och förståelse för, miljöfrågan är viktig. Parallellt med att vi nu tittar på en lösning för dem som av olika orsaker är beroende av att snabbt kunna nå Arlanda så jobbar vi också intensivt med en lösning med tåg till Sälen, säger Anders Bjernulf.

Lygg beskriver sin verksamhet med att de bara flyger när det finns ett behov och hänvisar till att de använder SAF, förnybart bränsle.
Det som kan bli en lösning för utmaningen när det gäller det klimatavtryck flyget står för, så handlar det i första hand om en övergång till elflygplan.
— Det pågår en snabb utveckling. Där skulle en sådan här flyglinje Sälen-Borlänge-Arlanda innebära en möjlighet att använda elflygplan, hoppas Anders.
Det finns flera företag som jobbar med att ta fram elflygplan, bland annat svenska Heart Aerospace. Utöver rena elflygplan så jobbar också Heart med ett 30-sätes plan som bygger på en hybridlösning för att kunna vara i luften och klara de marginaler som krävs. Med enbart el beräknas planet i nuläget nå 20 mil. Därmed skulle planet med enbart el klara sträckan Sälen-Arlanda, om det vid mellanlandningen i Borlänge laddas.
Lygg jobbar tillsammans med ett anat bolag som utvecklar Electra, ett elflygplan med hybriddrift, el och flygbränsle. De flygplanen ska ha en kapacitet för 8-14 passagerare. Det är också ett flygplan som ska klara väldigt korta landningsbanor.
— Lösningen med Lygg är spännande och det blir förhoppningsvis en test den här vintern. Vi ser många fördelar med en snabb förbindelse till Arlanda, säger Tomas Berg som är Skistars destinationschef i Sälen och som var med på informationsmötet med representanterna från finska Lygg.
Om intresset är tillräckligt sort så kan det därmed skapas förutsättningar för en flyglinje från Sälen till Arlanda de dagar då behovet finns i vinter.