Siljan News logo
Annons
Stationen kan åter bli Järnvägsstationen. Foto Nisse Schmidt

Järnväg till Sälen, Särna eller Älvdalen

I Älvdalen presenterade järnvägsingenjör Per Corshammar på tisdagen förutsättningen för att få tillbaka järnvägen med persontrafik till Älvdalen.

Annons

—Eftersom jag nu har ett uppdrag för Älvdalens kommun så vill jag låta Anders Bjernulf (Destination Sälenfjällen) och Hans Unander (kommunalråd) presentera sina planer för Sälen själva, säger Per.

— Så mycket kan jag dock säga att det handlar om ett genomförbart projekt med skarvfri räls från Repbäcken till Lindvallen, något som skulle kosta omkring 11 miljarder kronor.

Just rälsbytet till Sälen ger också järnvägsplanerna till Älvdalen en möjlighet att kunna använda en del av den räls som byts ut på sträckan Repbäcken-Malung till att förlänga spåret från Mjågen till stationen i Älvdalen.

— Av naturliga skäl kommer den sträckan in till stationen inte att trafikeras med tåg i högre hastigheter, säger Per Corshammar.

För att det ska bli möjligt med tåg till Älvdalen krävs att kommunen finner en lösning för att med egna medel, men också med stöd förlänger rälsen de tre kilometer som nu saknas.

Annons
Per Corshammar på väg in på möte med kommunstyrelsen på kommunkontoret. Foto Nisse Schmidt

Trafikverket har fått ett uppdrag att dra fram räls så försvaret kan lasta och lossa vid Mjågen.

— Det som krävs där är en detaljplan, men det är något som vi nu inleder arbete med att se över, förklarar kommunalrådet Peter Egardt, efter den information som kommunstyrelsen fick av Corshammar.

— För att stöd ska utgå förväntar sig EU att spåret kan användas till både gods och persontrafik, förklarar Corshammar.

När det gäller spåret till Älvdalen så står inte det och faller med försvarsmaktens intresse. Om det blir så att de vill fortsätta mot skjutfältet från Älvdalen så ökar möjligheten till att också få tillbaka persontrafiken mellan Älvdalen och Mora.

— Även Inlandsbanan är nu aktuell för en upprustning och det handlar om hela sträckan från Gällivare till Kristinehamn, så det är mycket på gång just nu, säger Corshammar.

Annons
Kommungränsen mellan Malung-Sälen och Älvdalen är den gamla och gömda järnvägsbron i Öjvallberget. Foto Nisse Schmidt

I Malung-Sälen pågår arbetet med en järnvägsförbindelse till Lindvallen för fullt.

— Det är inte fråga om något annat än att den ska förverkligas, betonar Anders Bjernulf som är vd för Destination Sälenfjällen.

— Vi har kommunen och näringslivet på samma spår och vi har redan informerat både regionen och Trafikverket om att vi ska bygga en järnväg.

I Malung-Sälen handlar det om en fortsättning på det arbete som en gång drogs i gång av Olle Larsson på Fiskarheden och kommunalrådet Hans Unander. Ett arbete som ledde till att järnvägsspåret till timmerterminalen i Malungsfors åter togs i  bruk.

Nu handlar det om att förlänga spåret norrut till Fiskarheden och vidare till Lindvallen.

Det som ger destinationsbolaget extra hopp är att nu börjar det också hända saker på den norska sidan med stora planer för regementen vid Rena, väser om Sälen. Det är Norges modernaste regemente med 2000 soldater och två mindre skjutfält, mindre i jämförelse med Älvdalens skjutfält.

Från norsk sida framförs önskemål om järnvägsförbindelse till flygfältet i Rörbäcksnäs.

— Det öppnar för en förlängning av järnvägen från Lindvallen runt fjället via Fulunäs och Stöten och då finns en järnväg från Norge till Borlänge, säger Anders Bjernulf.

Att vänta på Trafikverket är inte heller planerna i Sälen.

— Vi ser snarare att det kan bli så att vi tar hand om hela Västerdalbanan till Borlänge, säger Anders Bjernulf.

Blir sedan svenska försvaret med på resan och väljer Västerdalsbanan och den gamla Särnabanan för att nå Älvdalens skjutfält, så skulle det betyda väldigt mycket för turistnäringen i idreområdet.

— Vi vill gärna att Älvdalen är med i arbetet istället för att stå kvar på perrongen när tåget går, säger Malungs kommunalråd Hans Unander.

— Det ska vi inte göra, säger oppositionens Roger Eriksson (SD).

— Att kroka arm med Malung-Sälen och se till att försvaret väljer den lösningen är det bästa som kan hända för kommunen. Det skulle betyda mycket för turistnäringen i Särna och Idre.

Annons
Järnvägsspåret på Blybergsvilan. Här vill gåsvarvsborna att terminalen byggs. Foto Nisse Schmidt

Roger betonar att rälsen till Mjågen får ligga, men att det byggs en lastkaj på Blybergsvilan, söder om Gåsvarv.

— Då slipper gåsvarvsborna tågen genom byn och kan fokusera på att få vägen flyttad. Rälsen till Mjågen ligger ju kvar och skulle kunna användas om förutsättningarna förändras.

— För egen del tror jag inte det är rimligt att räkna med pendeltrafik från Älvdalen. Oavsett om tåget går fort så når man ju inte industriområdena i Mora, då är nog buss bättre, menar Roger.

Peter Egardt ser däremot en möjlighet att jobba för både persontrafik till Älvdalen och till Särna.

— Det är två helt olika frågor som inte tar ut varandra. För järnväg till Särna krävs att försvarsmakten önskar den lösningen, säger Peter Egardt.