
”Är det något vi är kända för så är det att vi inte backar för utmaningar”
Bit för bit växer järnvägsplanerna för att förverkliga tågtrafik till Sälen och förhoppningsvis hela vägen till Norge via Scandinavian Mountains Airport. Den senaste nyheten är att Region Dalarna är beredda att gå in med två miljoner kronor i bolaget, som bildades för ett år sedan.
Malungs kommunalråd Hans Unander (S) har länge verkat för att Region Dalarna ska hoppa på det tåg som nu har samtliga kommuner längs sträckan Borlänge-Malung-Sälen som medlemmar. Men också ett stort intresse från de norska grannkommunerna och deras regioner.
Nu har Regionala utvecklingsnämnden i Region Dalarna föreslagit regionstyrelsen att gå med i järnvägsbolaget Scandinavian Mountains Railway.
— Det är oerhört värdefullt om vi också får med Region Dalarna i bolaget, säger Hans Unander som hoppas på ett positivt beslut i regionstyrelsen.
Region Dalarna föreslås gå in som en fullvärdig medlem med en insats på två miljoner kronor i bolaget.
— Det finns två nivåer, dels två miljoner som ett antal företag och kommer gått in med. Ett alternativ finns också med en insats på en miljon, men då utan rätt till styrelserepresentation i bolaget.
— Det som är väldigt värdefullt med Region Dalarnas stöd är att det öppnar en möjlighet att söka EU-bidrag när vi ska gå vidare med projektet och förverkliga det, betonar Hans Unander.
Det finns stora förhoppningar på just EU-finansieringen av en stor del av det unika järnvägsprojektet.
Det nya bolaget, Scandinavian Mountains Railway är ett privat bolag som först ska utvärdera möjligheter att bygga järnvägen och sedan även driva den och då hela vägen från Borlänge.

Parallellt med att dra järnvägen till en plats på fjällsidan mellan väg 66 förbi Lindvallen och Sälens by, så handlar det om att förlänga sträckningen så järnvägen rundar Östfjället och fortsätter till flygplatsen. Därefter handlar det om det finns intresse från den norska sidan med en förlängning in i Norge.
Regionrådet Elin Norén ser flera fördelar med den planerade järnvägsförbindelsen som Region Dalarna nu väntas stödja.
— Det handlar om en öst-västlig förbindelse som betydde smycket för regionen, men som också blir en viktig förbindelse i vår beredskap vid kris och krig, betonar Elin.
För turistnäringen och inte minst träindustrin betyder också en järnväg förenklade och förbättrade möjligheter. Både för transporter av gods men också för turistnäringen som med en järnväg får en miljövänlig resa till fjällen.
Den tänkta sträckningen till Sälen följer till stor del den gamla banvallen fram till en plats mellan Torgås och Kläppen.
— Där får vi vår station, säger Gustav Eriksson, vd för Kläppen, vars besökare då nästan får ski in-ski out till tågen när Kläppens sydområde står klart.
Strax söder om Kläppen planeras järnvägsspåret korsa Västerdalälven och följa älven för att sedan klättra upp mot ”station Lindvallen”.
För Fiskarheden öppnas en möjlighet att med en ny bro få ett spår rätt in på fabriksområdet.
Placeringen av stationen vid Lindvallen bygger på att högre går det inte att gå för att tåg anpassade för militärtransporter ska klara stigningen.
Fjällturisterna måste, oavsett var stationen placeras, ändå få transporter till de olika boendeområdena.
Louise Larsson är vd i Destination Sälenfjällen som hanterar en hel del av frågorna runt järnvägsplanerna.
— Parallellt med att bilda bolaget jobbar nu kommunen med en ny översiktsplan där sträckningen för järnvägen ska ritas in. Det är ett jobb som inom kort ska kunna vara klart att presenteras.
— Vi jobbar nu med att spåret ska gå till flygplatsen och om det blir i en eller flera etapper är oklart.
Det som är väldigt viktigt i järnvägsprojektet är att få med den privata industrin längs den kommande järnvägen.
— Utan den blir det svårt att gå vidare, men intresset är stort och är det något vi är kända för så är det att vi inte backar för utmaningar, säger Louise.

Tyvärr valdes en gång järnvägen bort när bilvägarna till Sälen prioriterades.
— Vi behöver ha både väg och järnväg liksom flygplats, så det var synd att järnvägen då lades ner, säger Louise.
Blir det en järnväg så öppnas också möjligheter för försvaret att nyttja den när det gäller transporter från Norge genom Sverige.
— Projektet bygger inte på att försvaret är med, men finns det en järnväg så öppnar det en möjlighet även för försvaret.
Då finns också möjligheten att nå Älvdalens skjutfält, något som också skulle välkomnas av turistnäringen i idreområdet. Även om deras prioritering i nuläget är att fokusera på att vägen till Idre blir för bättrad.
När delägarna i det nya järnvägsbolaget, Scandinavian Mountains Railway, möts den 22 september, så passeras en ny hållplats i det långa projektet som kan innebär att det åter blir järnvägstrafik till Sälen.