Siljan News logo
Annons
Anette Kotilainen chef Turistinformation Visit Dalarna och Jonas Rosén vd Visit Dalarna

Alla turistbyråer i Dalarna stängs

Visit Dalarna lägger ned länets samtliga turistbyråer, som är 13 till antalet. De fysiska besöken av turisterna blir allt färre, endast sex procent bemödar sig till att leta upp den lokala turistbyrån. Idag hittar besökaren i allt större utsträckning sin information digitalt eller genom vänner och bekanta. Hela 70 procent av bokningar och informationsinhämtning sker idag digitalt.

— Vår webbsida ökade med 32 procent under förra året och det här är en utveckling som går oerhört snabbt, säger Jonas Rosén vd Visit Dalarna.

Visit Dalarna kommer nu att fullt ut att fokusera på de cirka 800 företag och föreningar som jobbar inom besöksnäringen.

— Parallellt med det jobbet så kommer vi att vara en brygga till alla besökarna som kommer. Vi kommer att erbjuda besökaren ett Contact Center där vi kommunicerar med besökaren digitalt via telefon, webb och chatt, säger Jonas Rosén.

Förutom detta så kommer Visit Dalarna att tillsammans med näringsidkarna att, till en början, öppna 50 Info Points på strategiska platser där turisterna gärna rör sig.

— Det här är ställen där turisterna redan är och det är där som de är som mest tillgängliga för information.

Annons
Turistbyråerna i Gagnef, Leksand och Rättvik läggs ned.

Visit Dalarna har varslat 19 anställda och i nästa vecka genomförs fackliga förhandlingar. Turistbyråerna kommer sedan att stängas under hösten.

— När vi sedan skapar vårt Contact Center så kommer vi att rekrytera nio personer till den verksamheten, vi kommer att kunna erbjuda en del av de varslade fortsatt sysselsättning, berättar Jonas.

Dessa Contact Center blir i den fysiska verkligheten två till antalet där en av dessa huserar i Rättvik, den andra i Falun.

— Det känns sorgligt och tungt att behöva lämna det här beskedet till medarbetarna. Det påverkar hela vår organisation, sen hur det slutar får vi återkomma till, säger Anette Kotilainen chef Turistinformation på Visit Dalarna.

I Furudal har man sedan ett par år tillbaka drivit en Info Point något som nu kommer att bli vanligare i hela länet. Andra regioner som Malmö och Höga kusten har med goda resultat redan genomfört den här omställningen.

— Inom en tioårsperiod kommer besöksnäringen i Dalarna att kunna omsätta 12,5 miljarder kronor per år från nuvarande 7,6 miljarder kronor. I vår värld skulle det innebära ungefär 4 500 nya arbetstillfällen, säger Jonas Rosén.

Är ni sent ute med omställningen?

— Det finns de som har gått före oss men vi tyckte att det var läge nu för att ytterligare kunna växla upp besöksnäringen i framtiden, avslutar Jonas Rosén vd Visit Dalarna.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons