Siljan News logo
Annons
Filip Brosjö från Rättvik och Elsa Stjernsten och Signe Folkjern från Avesta stod som segrare i Ung Företagsamhets första tävlingar för året. Foto: Thomas Agneteg

Unga företagare från Rättvik och Avesta prisade

Läsårets första tävlingar inom Ung Företagsamhet är avgjorda. Vinnarna kom från Rättvik och Avesta och hade korv och brandfiltar som affärsidéer.

Annons

Just nu driver cirka tusen elever närmare 400 UF-företag över hela Dalarna. Och en del i utbildningen är att tävla i olika kategorier. Och nu är det klart vilka som vann de första tävlingarna.

De tävlingar som nu har avgjorts är årets logotype och årets pitch. Lokalerna var fulla av elever, lärare och folk från näringslivet då Ung Företagsamhet i samband med finalerna passade på att inviga sina nya lokaler.

I årets logotype gäller det att designa en logotyp som på bästa sätt representerar företaget. Och den som lyckade bäst med det var Filip Brosjö från Rättvik. Filip driver sitt UF-företag Rättviks Kôrv ensam. Men vad är det han gör?

— Jag har byggt min egen korvkiosk som nu står utanför Systembolaget i Rättvik. Där säljer jag mina korvar, berättar den glada segraren.

Filip Brosjö från Rättvik fick ta emot priset för bästa logotyp. Foto: Thomas Agneteg

Varje fredag och lördag går det att köpa Filips korvar och han har höga mål uppsatta för sin verksamhet.

— Jag vill ha Dalarnas största utbud av olika korvar. Korvälskare ska åka till Rättvik för att äta korv hos mig, berättar Filip

I dagsläget har han fem olika korvar där nästan alla kommer från lokala producenter. Närproducerat och hållbart är viktigt för Filip.

Hur kommer det sig att du valde att satsa på en korvkiosk?

— Det är lätt att få tag på söta saker i Rättvik. Som fika och glass. Jag ville kunna erbjuda något annat. Något som är lätt att köpa och äta och som mättar. Utan att man behöver gå på restaurang, avslutar en glad korvförsäljare.

Annons

I tävlingen årets pitch gäller det att sälja in sin idé och sitt företag inför en jury. Som på Draknästet på tv men utan pengar i potten. Sex företag var uttagna till finalen och det var nervösa företagare som fick pitcha inför både jury och publik.

De som gjorde det bäst var Elsa Stjernsten och Signe Folkjern från företaget Brandfilt UF.
Deras affärsidé är att sälja brandfiltar med snygga förpackningar så det mer blir en inredningsdetalj. För de flesta på marknaden idag sätts inte upp för att de är för fula menar tjejerna bakom företaget.

— Vi såg problemet. Att folk inte ville sätta upp sina brandfiltar och då kände vi att vi ville erbjuda något annorlunda, berättar Elsa.

Och visst går det att känna igen sig i problemet. Många brandfiltar lyfter inte direkt inredningen i ett hem.

Elsa Stjernsten och Signe Folkjern från företaget Brandfilt UF gjorde bästa pitchen. Foto: Thomas Agneteg

Försäljningen har startat med rekordfart och företaget har redan omsatt 60 000 kronor. Och det mest genom försäljning till företag. Men nu kommer julhandeln.

Av sex finalister var tre från Avesta – hur kommer det sig?

— Vi har jättebra lärare helt enkelt! Men det var nervöst idag, berättar Signe.

Hur ser ni på framtiden? Ni har fått en bra start. Finns det någon möjlighet att ni fortsätter med företaget även efter skolan?

— Det skulle vara superkul att kunna göra det, avslutar de glada vinnarna.