
Nu öppnar Rättviks nya jaktbutik
När Siljan News hälsade på den anrika herrekiperingen i december förra året pågick arbetet med att göra bottenvåningen till en jaktavdelning. Nu är det färdigspacklat och hyllorna har fyllts på med jakt- och friluftslivsvaror inför öppningen i helgen.
— Intresset har varit enormt stort. Just för tillfället fyller vi hålet runt Siljan med jaktrelaterade artiklar. Det är ju Falun, Borlänge och Orsa som är närmast, Mora vapensmedja håller på att avveckla verksamheten, så det finns ett hål att fylla och det är väl det vi försöker göra, säger Björn Haga som driver butiken.
Egentligen var planen att öppna redan i slutet av augusti, men pandemirelaterade förseningar satte stopp för leveranser vilket gör att man öppnar med ett lite mindre sortiment än vad man planerat.
— Det har varit fraktproblem och stor ammunitionsbrist i världen. Flödet med ammunition från Nordamerika till Europa har minskat och flödet från Europa till Nordamerika har ökat då amerikanerna har bunkrat ammunition i större utsträckning, förklarar Björn Haga.
Men i butiken finns det idag tillräckligt med varor för att öppna. På hyllorna finns jaktkläder och skor till både herr och dam och ammunition till de flesta vanliga kalibrarna.
— Vi kommer att ha de flesta typer av ammunition, men till att börja med har vi hagel, övning – och jaktammunition i de flesta vanliga kalibrarna. Vi har inga vapen än så länge men vapentillstånd är framtidsambitionen.
Nedervåningen på Primo har stått tom och använts till förråd de senaste åren sedan man slutade med damkläder. Men i år, när butiken dessutom firar 65 år i Rättvik har man alltså hittat ett till ben att stå på och på så vis fylla ett behov, säger Björn Haga.
— Jag har suttit med i Köpmannaföreningens styrelse i många år och varje år när vi gör undersökningar över vad som saknas i Rättvik så dyker den här typen av butik alltid högt upp på önskelistan.
Att driva en fysisk butik innebär stor konkurrens från näthandeln som ofta kan ha andra priser på sina varor. Men med personlig service och kunskap tror Björn starkt på den här idén.
— Jag tror att vi har en ganska hög servicenivå och ambitionen är att låta den servicenivån även flytta med en trappa ner, sedan är det alltid trevligare att klämma och känna på produkter innan man köper något. Jaktsegmentet är väl mer utsatt för konkurrens mot näthandel så vi ska försöka hålla bra priser fast vi har butik, och planen är att även växa med en nätbutik längre fram, avslutar Björn.