Siljan News logo
Annons

”Det var kul att få input på vår idé – de öppnade upp tankesättet lite”

Det var en peppad stämning på Lerdalshöjden när Ung Företagsamhet i Dalarna landade i Rättvik med Sveriges största idénäste. På plats fanns ett antal coacher från näringslivet redo att ge feedback och råd till UF-företagare från Stiernhööksgymnasiet som kommit för att pitcha sina affärsidéer.

— Det kändes jättebra och det var kul att få lite input på vår idé och vad vi kan gå vidare med. De öppnade upp tankesättet lite, innan har vi sett lite rakt fram men nu ser vi lite bredare. Det var mindre nervöst än vad jag trodde, de var jättetrevliga, säger Clara Berglund och Alice Sjöström bakom Siljansdoft UF, som pitchade sin affärsidé som handlar om att skapa doftgranar med egen dalainspirerad design.

Rättvik är en av åtta platser i länet som får besök av Ung Företagsamhet Dalarna som är ute på turné med idénästet den här veckan. Det är första gången skolan hakar på det här stora upplägget som innebär att alla UF-företag från Stiernhööksgymnasiet får möjlighet att gå säljkurs och pitcha sina idéer inför ett gäng erfarna coacher med olika bakgrunder inom näringslivet. En av coacherna var Per Lejoneke från Rättviks kommun som är med för andra året.

Annons
Clara Berglund och Alice Sjöström, Siljansdoft UF som pitchade sin affärsidé framför Peter Berg, Irina Backström och Per Lejoneke.

— Det är en riktig kick varje gång, man blir så full av energi av så många ungdomar som har så många idéer, det är fantastiskt, säger han och Irina Backström från Ludvig & Com håller med.

— Det är otroligt roligt att se kreativiteten och blivande företagare.

— Man ser ju att det brinner i ögonen på dem när de kommer in här så det är jättekul att ge de lite tips som kan hjälpa dem på vägen, säger Peter Berg från Bokstaven.

Upplägget liknar programmet Draknästet på TV förutom att coacherna inte investerar några pengar utan hjälper eleverna med tips och erfarenheter som ska hjälpa eleverna att lyckas under året.

Annons
Max Junell Simonsson, regionchef på Ung Företagsamhet Dalarna

— Det är andra året vi kör det här och förra årets succé har vi velat utveckla och jobba vidare på, så vi anordnar Sveriges största idénäste. Vi har faktiskt ”all time high” när det kommer till antalet UF-elever här i Dalarna och registreringen har inte ens stängt än, vi har över 1100 elever så det är otroligt roligt, berättar Max Junell Simonsson som är regionchef på Ung Företagsamhet Dalarna.

Totalt kommer 350 UF-företag i länet vara med under turnén och i Rättvik var det 42 UF-företag med olika tjänster eller produkter som presenterade sin affärsidé. Några som började arbeta med sitt UF – företag redan i våras är Tia Cortney och Kertin Göras som har plockat och torkat björklöv och andra örter för att skapa ett eget te. Att få möjlighet att presentera sin idé på det här sättet tyckte bägge var lärorikt.

Annons
Tia Cortney och Kertin Göras driver Östbjörka te – UF

— Det var kul och väldigt hjälpsamt, vi har inte pitchat inför en jury förut. Vi fick lite tips på marknadsföring och även lite tips på hur vi ska göra när vi står på olika marknader och så, berättar tjejerna som driver UF-företaget Östbjörka te.

Historiskt sett har skolan lyckats riktigt bra och kammat hem medaljer i både SM och DM med produkter som sticker ut. UF-läraren Loman Lars Eriksson som varit med sedan 2009 tror att skolan har goda chanser att lyckas bra i tävlingarna även i år.

— Många spännande idéer och lite nytänk. En trend hos oss i år är att vi har lite mer heminredning och vi är fortfarande starka på livsmedel, varje år har vi något företag som vill göra något ätbart. Vi har stora förhoppningar inför DM, det är många som är tävlingsinriktade och vill vara med i tävlingar, avslutar Loman.