
”Det är dags att börja orientera sig i AI-världen”
Samtal om utveckling och innovation stod på agendan när representanter från näringslivet och kommunen samlades i lokstallarna under eventet Innovativa Rättvik.
På plats fanns bland annat Johan Eriksson, VD för Jontronic som berättade om några innovationer som företaget utvecklat lösningar till bland annat de beröringsfria blandarna på FM Mattsson/ Mora Armatur.
– Det är jätteroligt att få berätta vad vi håller på med för vi är ganska okända som företag i Rättvik. Man åker förbi oss men man har ingen aning om vad vi håller på med, så det känns bra att tala om vad vi gör.
Jontronic AB har funnits i Rättvik sedan början av 2000 – talet och har specialiserat sig på att utveckla och producera kundanpassade lösningar inom elektronik och automation. Företaget har vuxit under åren och har i dag både stora och små företagskunder, utmaningen framöver handlar om att hitta rätt kompetens.

– Vår största utmaning har alltid varit att hitta nya kunder men nu tror jag att vi har hittat ett sätt att få nya kunder på, så utmaningen kommer nog att vara att se till att vi får personal så vi kan hjälpa alla som behöver vår hjälp, säger Eriksson.
Eventet i lokstallarna är en del av Dalarna Innovation Days som pågår den här veckan. Syftet med de här innovationsdagarna är att föra samhällsutvecklingen framåt genom att utbyta idéer, skapa kontakt och ge inspiration.
– Jag tycker att den här veckan är oerhört viktig, jag tror att hastigheten som vi har i dag i samhället kräver att vi jobbar med innovation och blir mer innovativa, säger Stefan Rodheim från Dalarna Science Park som arbetar med Digital Transformation.
Rodheim stod för en föreläsning och visade praktiska exempel på hur AI kan användas i vardagen och underlätta arbetsmoment för företag bland annat. I dag upplever han att många företagsledare han träffar inte har tagit till sig verktyget i lika stor utsträckning som medarbetare.

– Det är dags att börja orientera sig i AI- världen för det är här för att stanna. Så det är dags att sätta sig i förarsätet i stället för i baksätet och se till att man får kunskap och insikt om möjligheter med AI, i stället för att åka med och vara steget efter. På ledningsnivå finns det jättemycket att göra, hos medarbetare är det många som använder det redan men det vet inte ledningen om, det märker jag när jag är ute och träffar företag, avslutar Stefan Rodheim.